Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Advarer mod at skrotte planer om nyt it-fag: “Det betyder i praksis, at vi lader digitaliseringen gå uden om Danmark”

Interview: Det er ikke blot hensynet til erhvervslivet, at vi skal introducere faget teknologiforståelse i folkeskolen, mener Jakob Harder, som er dekan på Københavns Professionshøjskole og involveret i arbejdet med at ruste lærerne på til det nye fag. Ifølge ham handler det også om at mindske den digitale kløft mellem danskerne og værne om vores demokrati:

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få Jakob Harders, dekan på Københavns Professionshøjskoles, bud på hvilke konsekvenser det kan få, hvis man dropper planerne om undervise i teknologiforståelse i folkeskolen
  • Få hans bud på, hvorfor en del af interessen er fordampet omkring faget
  • Få indblik i hvorfor faget skal handle og meget mere end blot programmering
960
5 min
Det vil ikke alene gå udover erhvervslivet, men også få store konsekvenser for både uligheden og det danske demokrati, hvis regeringen vælger at sylte ambitionerne om at introducere faget teknologiforståelse i folkeskolen.

Sådan lyder advarslen fra Jakob Harder, dekan for læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole samt formand for den officielle styrergruppe, der skal håndtere opgraderingen af lærernes it-kompetencer i forbindelse med introduktionen af faget.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter