Artikel top billede

Københavns Lufthavne har fundet Log4j i sine systemer og er i fuld gang med at udbedre: "Vi arbejder stadig hårdt på opgaven"

Det er dagen før lille juleaften, og julefreden i de små - og store - it-afdelinger er truet. Årets Grinch hedder Log4j. Og den skaber stadig meget arbejde i Københavns Lufthavnes it-afdeling op til jul, hvor man har fundet sårbarheden i flere systemer. "Vi arbejder stadig hårdt på opgaven, så vi forhåbentlig undgår at kalde mandskab ind i juleferien," fortæller CISO Morten Dichmann Hansen.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se hvordan Københavns Lufthavne klarer Log4j-sårbarheden to dage før jul.
483
2:30 min

Dagene før juleaften er panikken høj i de danske it-afdelinger, for en ond magt, har som en Grinch om natten sneget sig ned gennem skorstenen og truer nu med at ødelægge julen for de mange it-medarbejdere.

Konsekvenserne af den sårbarhed, der har ramt Apatches Log4j-bibliotek, er for flere ved at udvikle sig til et hæsblæsende julekalender-afsnit, hvor de gode inden juleaften skal løse problemerne, besejre de onde og redde julen.

Og 22. december er julen stadig usikker for mange it-folk.

De onde i denne form for cyber-juledrama er de it-kriminelle, der lige nu forsøger sig med jævntlige angreb mod virksomheder, der i kabløb med tiden styrter rundt og lapper huller i de udsatte it-systemer.

I Københavns Lufthavnes it-afdeling er man, som så mange andre, i fuld gang med at afdække og afværge truslen fra den berygtede Log4j-sårbarhed. Og om alle når hjem til jul er stadig ikke afklaret.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter