Artikel top billede

(Foto: Foto: Mærsk)

Mærsk automatiserer milliard-platform med en million brugere - alt vil køre automatisk i 2022: "Det skal være som at booke en flybillet"

Interview: I løbet af det kommende år skal alle bookinger af en Mærsk-container foregå uden nogen menneskelig indblanding, lyder det fra den danske gigants Head of e-business, Carsten Frank Olsen. I dag håndteres godt 60 procent uden at medarbejderne skal godkende dem.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs hvorfor A.P. Møller Mærsk 'langt fra' er tilfreds med, at 70 procent af container-bestillingerne sker digitalt
  • Se hvad der er hovedfokus for Mærsks Head of e-business, Carsten Frank Olsen.
863
4:30 min
Online-platformen Maersk.com håndterer 70.000 af den danske shippinggiagnts A.P. Møllers Mærsks kunder.

Derfor skal plaformen virke så gnidningsfrit som overhovedet muligt. Det er en opgave, som Carsten Frank Olsen har ansvaret for, som Head of e-business hos det danske konglomerat.

Maersk.com har godt en million brugere og omsætter for 136 milliarder kroner om året. Dermed er det selskabets største salgskanal.

“Langt størstedelen af de ordrer, der kommer ind på Maersk.com, er no touch. Vi har stadig nogle specielle produkter, hvor der er nogle inde over. Men hvis du booker en almindelig container med møbler fra Asien til Europa, så er der ikke nogle mennesker inde over den proces,” siger Carsten Frank Olsen til Computerworld.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter