Artikel top billede

(Foto: Facebook)

Lad bare Facebook blokere for danske medier, så vi kan komme videre

Computerworld mener: For mange virksomheder har gjort sig afhængig af trafikken fra Facebook. For at få den trafik, deler de selv deres indhold – ofte på en så polarisende måde, at debatten lynhurtig bliver til den giftige og nederdrægtige sump, som offentlige debatter på Facebook uvægerligt er.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvorfor Australien er gift for Google og Facebook
  • At danske medier har et medansvar for afhængigheden af Facebook
565
3 min
Computerworld mener: Vi står midt i en gigantisk kamp om internettets fremtid. Nogle vil påstå, at det handler om frihed. Men reelt handler det om milliarder af dollar – og frihed for at blive underlagt politisk og dermed demokratisk kontrol.

På den ene side står EU og danske politikere.

På den anden side står Facebook og Google, som har tjent milliarder på at skabe de facto-monopoler på internetannoncer. En forretning, de har skabt og til dels kapret fra fodslæbende traditionelle medier.

Derfor har analyser også vist, at hver gang annoncemarkedet vokser med 10 kroner, havner knap ni af kronerne hos Facebook eller Google.

Det basale er, at det kræver indhold at vise annoncer. Derfor er søgemaskiner og sociale medier golde ørkener uden brugere og det indhold, som brugerne deler.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter