Artikel top billede

(Foto: Foto: Rasmus Ferdinand Petersen)

Han skal transformere Konica Minolta fra en printforretning til et it-selskab inden for fem år: “Vi står på en isflage, der er ved at smelte”

Interview: Det japanske printerselskab Konica Minolta står midt i en kæmpe digital omstilling. Som chef for Nordeuropa har Lars Wørzner ansvaret for at omdanne den traditionelle print- og kopiforretning til et it-servicevirksomhed inden for fem år. "80 procent af vores forretning er under ekstremt pres," siger han.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs om Konica Minoltas digitale transformation
  • Hvilke opkøb selskabet har lavet
  • Hvordan printerselskabet vil overgå til at være et it-service-selskab
1.247
6:15 min
"Printmængden falder drastisk her i Nordeuropa. Alle megatrends er imod os."

Sådan lyder den tørre konstatering fra Lars Wørzner, der er chef for netop den region hos den japanske printerkoncern Konica Minolta.

For fem år siden blev han hentet ind som administrerende direktør for den danske forretning.

For et år siden blev han så chef for hele den nordeuropæiske forretning, som udgøres af Skandinavien, England, Skotland og Irland.

Her har han ansvaret for 2.000 medarbejdere, 40 kontorer og en omsætning på fire milliarder kroner.

Selvom han står i spidsen for en række lande med sunde print- og kopiforretninger, så lægger han ikke skjul på de enorme udfordringer, der lægger sig som mørke skyer over de nordeuropæiske region.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter