Artikel top billede

(Foto: Jacob Wittorff)

Google-chef begyndte som account manager: Nu har hun selv opdyrket et helt nyt område med milliardpotentiale

Interview: Det er ikke bare et feel-good-projekt. Det kan give dig adgang til nye milliardmarkeder, hvis du arbejder med at gøre dine produkter inkluderende over for minoriteter, lyder det fra Google-chef.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hør hvordan Annie-Jean Baptiste er gået fra account manager til chef for et nyt stort område
  • Få forklaringen på, hvad inklusivt design er
  • Blive klogere på, hvordan du selv kan sikre, at dine produkter er inklusiv over for alle
1.262
6:30 min
"Det er tid til at stå."

Den opfordring blev kørestolsbrugere mødt af flere gange om dagen, hvis de havde den første version af Apples smartwatch Apple Watch, som hver time påminder inaktive brugere om, at de skal røre sig.

Senere har Apple dog tilpasset sprogbruget, så kørestolsbrugere nu får en særlig besked, der lyder "det er tid til at køre."

Ikke desto mindre er det et eksempel på det, som den amerikanske Google-chef Annie Jean-Baptiste kalder for ikke-inkluderende design.

Da Computerworld møder hende i forbindelse med den danske tech-konference TechBBQ, forklarer hun, at det er et område, som især tech-virksomheder i stigende grad bliver opmærksomme på.

"Folk er begyndt at indse, at det er nødvendigt at designe inklusivt, hvis de i fremtiden vil have succes og elskes af deres brugere," siger hun til Computerworld.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter