Artikel top billede

Sonja lever af at sende phishing-mails til sine kolleger i Ørsted: “Vi sendte et valentinskort ud til alle medarbejderne. Det var desværre et stort hit”

Awareness-konsulent Sonja Beijneveld har reduceret antallet af medarbejdere, der falder for phishing-angreb hos Ørsted til næsten nul på bare 12 måneder.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs hvordan det er lykkedes Ørsted, at reducere antallet af phishing ofre så kraftigt
  • Se hvilke tidspunkter vi typisk er særligt sårbare over for phishing-angreb
669
3:30 min
For halvandet år siden blev Sonja Beijneveld ansat som såkaldt awareness kommunikationskonsulent.

Siden har hun kæmpet med at få medarbejderne til at gennemskue phishingmails og styrke deres eget cyberforsvar.

Da Ørsted indledte sin awareness-kampagne, var det omkring en tredjedel af Ørsteds 6.000 medarbejdere, der faldt i fælden. I dag er det tal drastisk faldet til under 20 personer, selvom det fortsat varierer.

”Da vi startede, var det cirka en tredjedel, der klikkede. Derefter gik