Artikel top billede

Derfor banker Amazon alle konkurrenterne: Selskabet er som skabt til at disrupte

Amazon sætter igen og igen dagsordenen på selskabets udvalgte markeder. Der synes ikke at være meget, der står i vejen for, at Amazon bliver virksomheden for det hele.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Forstå hvordan Amazon opererer
  • Få et overblik over Amazons forretning
  • Se hvad styrkerne og svaghederne er i selskabet
  • Læs hvorfor Amazon er på vej til at blive klodens største virksomhed
929
4:45 min
Du er blevet ’Amazoned’.

I direktions- og bestyrelseskredse må det være et af de mest skrækindjagende udtryk der findes. Ifølge Business Insider benyttes det oftere og oftere.

Udtrykket dækker over, når den frygtindgydende tech-gigant går ind på et marked, og hvor etablerede virksomheder som følge står over for både massive udfordringer og en gevaldig nedjustering.

Seneste tydelige eksempel på den slags kom i sommeren 2017, da Blue Apron og deres eller lovende måltidskoncepter blev ’amazoned’.

To uger før børsnoteringen gik i gang, opkøbte Amazon konkurrenten Whole Foods med planer om at tilbyde måltidspakker over nettet - i lighed med Blue Aprons bærende forretningsmodel.

Selvsamme dag som Amazon registrerede sloganet ’We do the prep, you be the chef,’ drattede Blue Apron aktien med yderlige 12 procent.

Nu, godt et år senere, sælges Blue Aprons aktie til en godt en sjettedel af det, den kostede ved børsnoteringen.

Det er surt at konkurrere direkte med Amazon. Forstå hvorfor her.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter