- Få forklaringen på hvorfor det er så svært at skifte tech-produkt
- Bliver klogere på hvordan Facebook tager opgøret med sin forretningsmodel
- Få et bud på de mulige afløser for de annoncebaserede forretningsmodeller
Men i praksis er det ofte mindst lige så udfordrende for de fleste af os, hvis vi skal droppe eller udskifte et af de mange tech-produkter, som vi er afhængige af i dagligdagen.
Det vurderer Mikkel Flyverbom, der er professor i kommunikation og digitale transformationer på Copenhagen Business School.
Det er på trods af, at det teknisk set er betydeligt lettere at slette sin konto på Facebook, lade være med at besøge Google eller købe et produkt uden æble-logo.
”Der skal utroligt meget til før folk vælger at skifte bank, selvom banken eksempelvis er involveret i hvidvaskning. Men det er min vurdering, at de stærke netværks-effekter, der forbundet med produkterne betyder, at afstanden mellem tanke og handling er endnu større, når det gælder internettjenester og produkter fra de store tech-giganter,” siger han.