Artikel top billede

CIO Thomas Okke Frahm har store it-planer med Nilfisk: "Jeg har skullet indstille mig på, at selv om vi bevæger os meget hurtigt i forhold til andre, så er der stadigvæk grænser for, hvor hurtigt det kan gå"

Interview: Fremtidens Nilfisk er en selvkørende rengøringsmaskine, der leverer smarte data til kunderne, siger CIO Thomas Okke Frahm. Siden han tiltrådte for et år siden, har han stået i spidsen for en gennemgribende it-satsning, der skal gøre Nilfisk til en digital servicevirksomhed.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvordan Nilfisk i år vil investere 120 millioner kroner i blandt andet front-end, digitalisering, IT og autonomous segmentet.
  • Hvad Thomas Okke Frahm gør for at eksekvere på den nye strategi
  • Hvorfor alle Nilfisk-maskiner skal være smarte i fremtiden
1.363
7 min
Der er ikke meget mutter med kost og spand over moderne gulvvask: Ikoniske Nilfisks nyeste rengøringsmaskiner er selvkørende robotter, der registrerer og fortæller hvor, hvornår og hvor meget, de bliver brugt.

Og det er kun begyndelsen, forudser Thomas Okke Frahm, CIO hos Nilfisk siden marts sidste år.

Den gamle industrivirksomhed er nemlig godt på vej til at udvikle sig til en avanceret digital servicevirksomhed.

Stadigvæk med produkterne som omdrejningspunkt, naturligvis, men robotrengøringsmaskiner og de relaterede digitale services og it-systemer er det seneste år rykket helt ind i centrum af virksomhedens strategi.

”Vi driver os selv i en retning, som vi hos Nilfisk synes er meget spændende, idet vi fokuserer rigtig meget på autonomous cleaning, altså smarte selvkørende rengøringsmaskiner, der genererer en masse data og kan overvåges digitalt. Så vi står i en situation, hvor vi