- Historien om, hvordan DSB skal gøre sig fri af statsstøtte frem mod 2030.
- Et kig i it-chef, Michael Moesgaards, plan for, hvordan det kommer til at ske, og hvilken rolle it-skal spille.
Efter 2030 skal danskerne sætte deres lid, rette deres vrede over forsinkede tog eller glæde over en "billig" klapsædebillet mod en selvfinansierende virksomhed.
Det kræver dog, at DSB selv lapper det økonomiske krater på fire milliarder kroner, en ophævelse af statsstøtten vil efterlade.
Det svarer til omkringen tredjedel af virksomhedens indtægter, der skal findes på anden vis.
En del kommer fra nye tog, men omkring halvdelen af milliardbeløbet, skal DSB finde ved hjælp af løsninger, der involverer it på den ene eller den anden måde.
“Hvis vi skal finde de fire milliarder, så forudsætter halvdelen af det beløb, at vi understøtter anderledes it-mæssigt og digitaliserer nogle ting, som ikke er digitaliseret i dag,“ siger Michael Moesgaard, der er CIO hos DSB.
Den forpligtelse stiller store krav til it-chefen. Det er nemlig ikke gratis at skabe muligheden for at spare det enorme beløb.
Moesgaard står overfor en kommende it-investering på op til 750 millioner kroner, hvis han skal skabe det it-mæssige fundament, der skal til for, at DSB kan gøre sine selvstændighedsdrømme til virkelighed.