Apple har længe været kendt for sin lukkede mediestrategi, især når det kommer til kritik.
Men på det seneste har producenten været ude med en række undskyldninger - godt nok efter et vist pres - der antyder, at en mere åben stil er under opsejling efter stifteren Steve Jobs' død.
Det gælder dog ikke, når det kommer til Erhvervsstyrelsens undersøgelse om mobildækning i det danske landskab.
Efter at have besøgt 417 steder med fire udvalgte telefoner, herunder en iPhone 4S, kunne Erhvervsstyrelsen i sidste uge konkludere, at iPhone 4S havde markant sværere ved at foretage vellykkede opkald end de tre andre testede telefoner, en Samsung Galaxy S111, Nokia C2-01, Nokia 1800.
I undersøgelsen, hvor hver telefon har foretaget 1668 opkald, lød resultatet således:
"Opgørelsen viser, at iPhone 4S i denne undersøgelse fejlede oftere end de andre telefoner, der var med i testen. De andre tre telefoner har et forholdsvis ens fejlniveau," står der i rapporten, der fortsætter:
"iPhone 4S havde et fejlniveau på cirka 10 procent mod et gennemsnit for de tre andre telefoner på cirka fire procent."
En af konklusionerne er altså, at valget af mobiltelefon spiller en afgørende rolle for oplevelsen af mobildækningen, og her er Apple-brugere ikke heldigt stillet.
Computerworld har derfor kontaktet Apple for at få en kommentar til det nedslående resultat for Apple, der gennem tiderne har skovlet penge ind på sine produkter.
Men trods en afsendt mail og gentagne telefonopkald til Apples nordiske pressechef Petter Ahrnstedt er der komplet radiotavshed fra den amerikanske producent.
Om det skyldes, at pressechefens kontakt til omverdenen går igennem en iPhone, er selvfølgelig ikke til at vide.