Artikel top billede

Mange besøgende på Borger.dk udløser krisemøde

Borger.dk ramt af stort nedbrud. Nu skal leverandøren stå skoleret.

Læs også:

Sådan vil kommuner få danskerne til at betjene sig selv

Onsdag og torsdag i denne uge har Borger.dk været ramt af et stort nedbrud.

Det store nedbrud har betydet, at danskerne ikke kunne logge på borgerportalen og derfor heller ikke har kunnet selvbetjene sig eller tjekke post fra det offentlige.

Nedbruddet har ikke været konstant, men har ramt danskernes hovedindgang til al kommunikation med det offentlige i formiddags- og eftermiddagstimerne på årets første dage.

I dag, fredag, aner Digitaliseringsstyrelsen og leverandøren NNIT stadig ikke, hvad miseren skyldtes.

"Vi har typisk mange besøgende i starten af januar, og i år har vi været i knæ på grund af overbelastning onsdag og torsdag, men vi er stadig i gang med at analysere, hvorfor der ikke var kapacitet nok til at klare overbelastningen," forklarer kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Jimmy Kevin Pedersen, til Computerworld. 

Han tilføjer, at de mange besøgende i starten af året skyldes regulering af diverse satser for betalinger til og fra det offentlige. 

En alvorlig sag

Han konstaterer, at nedbruddet blot en måned efter indførelsen af de obligatoriske selvbetjeningsløsninger er "ikke tilfredsstillende".

"Vi ser meget alvorligt på nedbruddet, og vi har en meget seriøs diskussion med NNIT om, hvad der gik galt," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Hos NNIT er der ingen kommentarer omkring nedbruddet, men leverandøren henviser i stedet til Digitaliseringsstyrelsen, hvor der altså på nuværende tidspunkt ikke er meget at hente om nedbruddet.

Jimmy Kevin Pedersen fortæller til Computerworld, at de seneste dages analysearbejde har kredset om blandt andet netværk, storage-kapacitet og cpu-kræfter, men endnu har graverarbejdet ikke resulteret i en forklaring.

Digitaliseringsstyrelsen mødes med NNIT i dag på et statusmøde, hvor kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen håber, at der kommer mere klarhed over, hvordan det kunne gå så galt på den portal, der servicerer omkring fire millioner danskere med NemID.

Læs også:

Sådan vil kommuner få danskerne til at betjene sig selv




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren