Når 300 servere, 150 systemer og al strøm pludselig er væk, får du en lang nat.
Det var, hvad Vejdirektoratet oplevede 9. og 10. december.
"Jeg har aldrig oplevet noget lignende i de 15 år, jeg har arbejdet med it-drift," siger William Menzel om oplevelsen.
Han er ansvarlig for den daglige drift af it-infrastruktur og -support og kom på noget af en opgave, da strømmen pludselig var væk.
Et uheld kommer sjældent alene
Alarmen lød søndag aften, hvor strømmen gik i store dele af København.
I sådanne tilfælde tager batterier over, som kan holde godt og vel 45 minutter.
Dernæst skulle en dieselgenerator sætte i gang, som kunne holde batterierne i live, indtil hovedstrømmen fra el-selskabet Dong igen var oppe.
"Et uheld kommer sjældent alene," siger William Menzel og fortsætter:
Ingenting skete
"Dieselgeneratoren skulle ifølge kriseplanen nu sætte ind. Men der skete ingenting. Så da batterierne døde, slukkede alt," siger han.
William Menzel fortæller, at Vejdirektoratet løbende tester den store dieselgenerator, og der har aldrig været problemer med den.
Men da direktoratet stod og havde allermest brug for den, ja så virkede den selvfølgelig ikke.
Derfor gik de 300 servere ud som et lys samt de omkring 150 systemer, der kører på dem.
Vejdirektoratet står blandt andet også for de elektroniske skilte på vejene. De gik over til manuel betjening, så de var noget nær det eneste, der stadig fungerede.
Så faldt korthuset
Tilbage i mørket hos Vejdirektoratet får de fikset dieselgeneratoren.
"Strømmen kommer hurtigt tilbage, men i samme sekund sprænger en række sikringer og syv servere brænder sammen," siger William Menzel.
Derved begyndte et større kriseberedskab søndag aften for at få gang i infrastrukturen igen. Derfor blev der hurtigt indkaldt mandskab for at få styr på sagerne.
I omkring 24 timer arbejde omkring 15 mand på at få Danmarks vigtigste it-trafiksystemer op at køre igen.
Og det hjalp ikke, da Dong trak strømmen igen mandag morgen.
Derfor klarede vi det fantastisk
Selvom det var noget af et nedbrud og skabte en masse problemer, var det ikke ubetinget kedeligt, tilstår William Menzel.
"Jeg tror ikke, vi kommer til at opleve samme situation igen. Det var noget af en omgang. Men jeg må også erkende, at som it-driftmand var det også en utrolig spændende og interessant oplevelse," siger han og fortsætter:
"Det er nok lidt som en brandmand, der ikke helt vil medgive, at han faktisk godt kan lide en stor brand," siger han.
Men på dupperne kom systemerne igen ifølge William Menzel.
"Det var en hård gennemgang, som selvfølgelig helst ikke skulle ske. Men derudover synes jeg, vi klarede det fantastisk. På 24 timer fik vi med hjælp fra vores leverandør Atos det hele op at køre," siger han.
Hvad gør du, når det hele er mørkt?
Den tungeste opgave var at få de syv nedbrændte servere op at køre igen, få styr på specielle procedurer og få skabt orden i de forskellige afhængigheder mellem de mange systemer.
Det kørte efter en konkret kriseplan, som blev iværksat, da alarmen lød. Så det var på trods af den store opgave nogenlunde lige til.
Hos Vejdirektoratet har man lært meget af nedbruddet, særlig en ting fremhæver William Menzel.
"Alle har jo kriseberedskab og planer, når sådan noget her sker. Men når strømmen pludselig er helt væk og ikke kommer igen, får man nogle mere lavpraktiske problemer. Hvad gør du, når alt er mørkt, hvordan lader du din mobil op, er der nok lommelygter og hvad med elektronisk adgangssikring?" siger han.
"Det er svært at forberede sig på alt, så vi har lært meget af nedbruddet. Men alt i alt en udfordrende og spændende oplevelse, som vi er stolte over, vi fik håndteret," siger han afsluttende.