Artikel top billede

Foto: René Blumensaadt

Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Problemerne med den software, der skal styre IC4-togene, er så alvorlige, at man kan blive nødt til at starte helt forfra med udviklingen.

"Der er en alvorlig risiko for, at den software, der skal styre IC4-togene, aldrig kommer til at fungere."

Sådan lyder vurderingen fra Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut i København (DIKU).

"It-problemerne er ét af de hovedproblemer, man slås med i de italiensk producerede IC4-tog, og togene bør ikke køre nogen steder, før de er løst," siger Erik Frøkjær.

"Hvis man ikke kan få it-systemerne til at virke ordentligt, vil der blive ved med at dukke nye problemer op. Jeg mener, at det er så alvorligt, at det må være ansvarspådragende, hvis man sender togene i drift uden en mere sikker og pålidelig it-løsning er på plads."

Og den løsning skal man i øjeblikket kigge meget langt efter.

Eksperterne er væk

Lektor Erik Frøkjær vurderer, at det kan tage lang tid, før it-systemerne kommer på plads, når DSB har valgt den strategi at basere sig på Ansaldo-Bredas eksisterende softwaresystemer.

"De systemer har jo igen og igen vist sig utilstrækkelige og alvorligt fejlbehæftede," siger han.

Det kan blive meget svært, at finde frem til de eksperter, som har det fornødne kendskab til programmernes grundlæggende design. Og det er nødvendigt for at få systemet til at virke.

"Nyudvikling er i sådanne situationer ofte at foretrække," lyder vurderingen.

"Problemerne med it-systemerne i de 84 IC4-tog er meget tydelige," siger Erik Frøkjær og peger samtidig på, at det er problematisk, at de ikke bliver undersøgt langt grundigere, end hvad der fremgår af Atkins-rapporten, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har offentliggjort for kort tid siden.

Her er den helt gal med softwaren

Atkins-rapporten sætter ellers IC4-togenes tekniske problemer under lup.

"Rapporten er rigtig mange steder direkte modsigelsesfuld: Med den ene hånd frikender man it-systemerne for fejl, mens man med den anden hånd påpeger yderst graverende softwareproblemer," siger Erik Frøkjær.

"Man kan læse, at man er godt på vej med at få opdateret systemerne, og at systemerne ser sunde og pålidelige ud, men der er ingen selvstændig eller kompetent vurdering af den eksisterende software, tværtimod," lyder hans vurdering.

I togene er der en hel stribe delvist autonome computer-systemer til eksempelvis lukning af døre eller til at styre bremser. Disse systemer skal kommunikere indbyrdes, hvilket de øjensynlig ikke gør godt nok.

"Som led i arbejdet med Atkins-undersøgelsen er der foretaget en yderst beskeden test af sammenkoblingen af togsæt. Testen omfattede 10 forsøg med fem afkoblinger og fem tilkoblinger."

"Testen er gennemført under, hvad der bliver betegnet som ideelle forsøgsbetingelser. Fyrre procent af forsøgene slår helt fejl, og der fremkommer vidt forskellige fejlmeddelelser, hvis mening man ikke kan tyde," forklarer Erik Frøkjær.

"Det resultatet er selvfølgelig ynkeligt, og det afdækker, at man slet ikke har styr på sammenkoblingsproblematikken og de kontrollerende it-systemer" siger han.

"I rapporten frikender man alligevel i det store og hele togenes softwaresystemer ved at hævde, at deres funktionalitet er i orden. Det hænger ikke sammen. Atkins-konsulenternes undersøgelser af softwaresystemerne tilstand, deres faktiske funktionalitet og pålidelighed er aldeles utilstrækkelig og rapporten på dette vigtige punkt direkte misvisende," siger Erik Frøkjær.

Ingen kommentarer

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra DSB.

De personer i DSB, der kan fortælle om it-problemerne, kan ikke afse tid til et interview før i slutningen af januar 2012.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere