Risikovillig kapital væltede ind på kontoen i det danske softwarehus Videlity, som dengang i de glade dot-com dage hed Proactive Software.
Kalenderen viste juni 2001 og denne gang skød en række investorer 51 millioner kroner ind i virksomheden i tro på, at der skulle spindes guld på operativsystemet til e-handel: Videlity.
Begejstringen nærmede sig eufori. Softwarehuset voksede og voksede, havde omkring 50 ansatte. Og daværende direktør og stifter Kurt Cramon havde trykket hånd med koncernchef Michael Dell om en samarbejdsaftale med IT-giganten af samme navn.
Det sidste blev set som en blåstempling af softwaren, og planen var, at første version skulle være færdig i løbet af efteråret.
- I oktober måtte vi dog konstatere, at markedet for nye store e-handel-projekter var for nedadgående, og det var svært at finde kunder, som ville ofre millionbeløb på den front. Samtidig måtte vi også erkende, at selskabet var vokset for hurtigt og brugte for mange penge. Og sidst, men ikke mindst, at det udviklede produkt var for proprietært. Det hang ikke særlig godt sammen med nye standarder, fortæller nuværende administrerende direktør Nis Juhl Lorenzen.
De efterfølgende måneder blev det besluttet at ændre strategi og i stedet satse på software til Suply Chain Manegement (SCM).
På det tidspunkt havde forskellige investorer sat i alt 60 millioner kroner ind på Videlity-projektet. Tæt på alle pengene var brugt, efter selskabet - som konsekvens af fejlsatsningen - skar kraftigt ned i organisationen, skrinlagde det gamle produkt, fostrede grundtanken om det nye og omskolede en stor del af de ansatte.
Plan B ser nu ud til at lykkes. Ifølge direktøren er CRM-produktet i dag oppe at køre i omkring 10 danske virksomheder, som blandt andre tæller Oticon og HTH-Køkkener. Og hans vurdering er, at der ikke er nogen oplagte konkurrenter på produktet, der nu er investeret omkring 20 millioner kroner i.
Men selskabet får dog underskud både i 2002 og 2003, så der bliver brug for endnu en god slat kapital, og der står allerede en investor klar med kontanter, fortæller direktøren.
- Det går den rigtige vej. Der skal fortsat arbejdes hårdt, men med udgangspunkt i en pænt imponerende salgspipeline, ser vi lyst på fremtiden. Sammenlignet med andre af dot-com æraens nu forsvundne virksomheder, kan man faktisk sige, at vi tog fat, da andre måtte give op, roser Nis Juhl Lorenzen sig selv og Videlity.
Oprindeligt var Videlity et datterselskab i Proactive, men det er nu skilt ud. Proactive Holding ejer kun knap ti procent af aktierne i Videlity og hovedaktionærerne hedder i stedet Lønmodtagernes Dyrtidsfond og Dansk Erhvervsinvestering.