Internet-giganten AOL har købt det meget populære nyhedssite Huffington Post for 315 millioner dollar eller omkring 1,7 mia. kr. Mange havde allerede afskrevet AOL, som havde sin storhedstid i halvfemserne, men nu melder internet-giganten sig tilbage som et digitalt mediehus.
Huffing Post skal kombineres med andre AOL-ejede nyhedstjenester som Engadget og TechCrunch, og det bliver Arianna Huffington, der skal stå i spidsen for den nye AOL-division Huffington Post Media Group. Arianna Huffington er en kendt politisk kommentator i USA og hun har tidligere stillet op ved guvernørvalget i Californien.
Transaktionen er allerede godkendt af begge selskabers bestyrelser og forventes gennemført i første eller andet kvartal af 2011. En stor del af beløbet – 300 mio. dollar – betales i kontanter.
America Online (AOL) var en af de absolut største online-giganter for femten år siden og selskabets havde råd til at betale mere end 20 mia. kr. for browser-firmaet Netscape.
Men siden er det gået ned ad bakke for AOL. I 2004 havde AOL stadig 20.000 medarbejdere fordelt over hele verden – efter en fyringsrunde sidste år blev tallet reduceret til under 5.000. AOL lukkede sidste år sine kontorer i en række europæiske lande, herunder Sverige og Tyskland.
Kun i Storbritannien sidder der fortsat en håndfuld medarbejdere, som står for bannersalg og kundesupport.
The Huffington Post startede i 2005 som en blog og nyhedstjeneste med fokus på politik, men i dag dækker den et bredt udvalg af temaer. Den har omkring 25 millioner unikke brugere om måneden.
AOL-chef Tim Armstrong siger i en kommentar til købet, at man ønsker at skabe et ”næste-generations mediefirma med global rækkevidde”.
Den nye AOL-division omfatter også websteder som Moviefone, MapQuest, PopEater og AutoBlog. De har samlet omkring 270 millioner unikke brugere om måneden, ifølge AOLs tal.