Den colombianske regering har brugt hele 10 år på at lancere landets country code Top-Level-Domain (ccTLD) .co på kommerciel basis. Landedomænet blev tidligere administreret af University of the Andes i Bogota, og først i juli 2010 blev det muligt for virksomheder i ind- og udland at registrere adresser under .co. Men siden er det gået stærkt, skriver BBC.
Der er nu registreret 600.000 adresser under .co, som bliver set som et alternativ til .com. I de fleste af verdens lande bliver ”co” genkendt som en forkortelse for ”company”, altså virksomhed.
Indtil nu kommer 38 pct. af registreringerne under .co fra USA, mens Europa står for 20 pct., og her udgør Storbritannien den største del.
Den colombianske domæne-myndighed håber på, at man kan sælge fem millioner domænenavne under .co i de næste tre-fem år. En tredjedel af indtægterne går direkte i statens lomme.
Alle de gode navne er for længst taget under .com – her er chancerne betydelig større for at få det ønskede navn under .co.
Colombia er ikke den eneste land, der scorer kassen på sit netdomæne. Den lille østat Tuvalu i Stillehavet har haft stor succes med at sælge .tv-adresser, og Montenegro tjener også pænt på sit .me domæne.
ICANN arbejder i øjeblikket på nye retningslinier, som vil betyde at alle kan registrere deres eget Top-Level-Domain fra næste år. Det vil måske dæmpe interessen for .co, .tv og .me.