Onlineforhandlere fik ingen information fra edbpriser.dk, da prisportalen brød sammen i juledagene. Mens teknikerne sloges med problemerne var prisportalen dog tavs om problemet overfor annoncørerne. Det får annoncører der får kundetrafik fra prisportalen til at kritisere den manglende information til kunderne.
Den tavse portal får Computersalgs direktør Kim Rand til at kræve, at Edbpriser tager sit ansvar som annoncemedie seriøst. Han betaler »mange penge« for at annoncere på prisportalen og kalder nedbruddet for et »stort problem«, fordi han mister flere hundrede tusinde kroner i omsætning, når kundestrømmen til hans onlinebutik svinder ind, fordi portalen ikke virker
»Edbpriser skal melde noget ud og forklare problemet, og hvordan de vil løse det,« siger Kim Rand.
Han støttes af Morten Duch, der er formand i onlineforhandlernes forening, FOIF. Han kender ikke til det konkrete nedbrud, men mener, at prisportalen genrelt burde være mere udfarende med kontakt med forhandlerne – også når det er jul.
»Det er ret dårligt, hvis man ikke hører noget, for det er ret væsentligt for manges forretning,« siger Morten Duch, der savner en mail fra prisportalen med information om, hvad der er sket, og hvad Edbpriser vil gøre for at løse problemet.
Tavs om tavshed
Da CRN spørger Thomas Hvalsø Hansen, der er afdelingschef hos Aller med ansvar for Edbpriser om nedbruddet forklarer han, at portalen den 24. december havde »et mindre problem med data på nogle oversigtssider«. Hen over natten voksede problemet til at dele af sitet ikke indeholdt produkt- og prisinformation på grund af nogle »ugyldige datatyper i produktionsmiljøet«.
Han ønsker dog ikke at kommentere forhandlerkritkken, ligesom han ikke vil svare på, hvorfor forhandlerne ikke fik nogen information, da portalen »ikke havde det så godt«.
»Jeg vil opfordre forhandlerne til selv at kontakte mig, for jeg mener, at man skal tage den snak direkte med dem, der er berørt,« siger Thomas Hvalsø Hansen til CRN.