I forhold til 2004, hvor familien Danmark også var taget på powershopping, er der tale om en samlet salgsvækst på ni procent. Størst fremgang er der i afsætningen af LCD-tv og plasma-skærme. Salget af de flade men dyre tv'er er i runde tal tredoblet.
Tallene stammer fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der har vurderet markedsudviklingen for i år sammenlignet med 2004. BFE er en interesseorganisation producenterne af forbrugerelektronik.
Til sammenligning købte de danske forbrugere sidste år (der var et rekordår for pc-branchen) computere for "kun" to milliarder kroner.
Radio-tv-området, der domineres af de flade fjernsyn, står for cirka syv milliarder kroner af den samlede omsætning, mens mobiltelefonsalget andrager 3,7 milliarder kroner. De resterende poster udfyldes af blanke cd-og dvd-skiver samt af satellitmodtagere og tilhørende tingester.
»Vores forventninger til året er særdeles positive og vi kommer ganske sikkert til at slå sidste års salgsrekord,« siger BFE-formand Lars Kirstein til Jyllands-Posten.