Dells globale omsætning voksede med 11 procent i 3. kvartal sammenlignet med samme periode i fjord. Det er en nedgang i forhold til selskabets normale vækstrate på 15 procent, som man har præsenteret gennem de sidste fire kvartaler, og det er den dårligste i tre år, skriver nyhedstjenesten Digi.no
Trods den vækstmæssige tilbagegang fik firmaet et 3. kvartals resultat på 606 millioner dollars.
Det forhindrer dog ikke en række analytikere i at så tvivl om sundheden i Dells forretningsmodel.
»Vi mener Dell har været for fokuseret på at få firmaets salgsmodel til at fungere optimalt - i stedet for at prøve at tilpasse den de skriftende markeder,« siger Cindy Shaw, analytiker i Moors & Cabot ifølge Cnet.
Hun peger på, at mens Dell-modellen har været stort set uændret i de sidste fem år, har konkurrenter som HP og Lenovo øget deres konkurrenceevne og reduceret prisforskelle.
En anden aktieanalytiker, Sam Bhavnani, fra Current Analysis, siger at
Dell især har problemer på high-end-området.
»Samtidigt med at de forsøger sig på high-end er priser på højvolumenområder som bærbare stærkt faldende. Priserne på Dells bærbare er i gennemsnit faldet med 35 procent i løbet af det sidste år. De har dog mere lovende udsigter på nye produktområder såsom fjernsyn og printere,« siger han.