Google underbyder Apple med ny abonnementstjeneste

Apple tager 30 procent af kagen i App Store. Google tager langt mindre i ny abonnementsservice

Når en kunde køber en app i App Store, så tager Apple 30 procent af prisen. Det samme gør Google i Android Marked.

Nu har Google dog lanceret en ny abonnementsservice med navnet One Pass, der gør det muligt at sælge abonnementer til magasiner og aviser, hvor Google kun tager 10 procent af kagen. Det er altså langt under de 30 procent, som Apple som udgangspunkt snupper for både apps og abonnementer.

Apple tager dog ikke 30 procent, hvis kunden tilmelder sig via udgiverens egen hjemmeside. Så er det gratis for udgiveren.

Googles nye tjenesten er ikke tilgængelig i Danmark endnu, men når den kommer, vil læsere og medier kunne bruge One Pass på tabletter, smartphones og hjemmesider. Det sker ved at bruge et single sign-on, hvor man bruger email og adgangskode til at logge sig på. Man betaler via Google Checkout.

Udgiverne kan selv bestemme, hvor meget de får for deres indhold. Medierne kan lave abonnementer, freemium-modeller og så kan de tage betaling for en enkelt artikel.

De kan også give eksisterende kunder gratis eller billigere adgang til det digitale indhold.

De tyske medier Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus) og Stern.de er blandt de første partnere i One Pass. Også Media General, NouvelObs, Bonnier Popular Science, Prisa og Rust Communications er med.

Google One Pass virker indtil videre i Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien og USA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere