Når en kunde køber en app i App Store, så tager Apple 30 procent af prisen. Det samme gør Google i Android Marked.
Nu har Google dog lanceret en ny abonnementsservice med navnet One Pass, der gør det muligt at sælge abonnementer til magasiner og aviser, hvor Google kun tager 10 procent af kagen. Det er altså langt under de 30 procent, som Apple som udgangspunkt snupper for både apps og abonnementer.
Apple tager dog ikke 30 procent, hvis kunden tilmelder sig via udgiverens egen hjemmeside. Så er det gratis for udgiveren.
Googles nye tjenesten er ikke tilgængelig i Danmark endnu, men når den kommer, vil læsere og medier kunne bruge One Pass på tabletter, smartphones og hjemmesider. Det sker ved at bruge et single sign-on, hvor man bruger email og adgangskode til at logge sig på. Man betaler via Google Checkout.
Udgiverne kan selv bestemme, hvor meget de får for deres indhold. Medierne kan lave abonnementer, freemium-modeller og så kan de tage betaling for en enkelt artikel.
De kan også give eksisterende kunder gratis eller billigere adgang til det digitale indhold.
De tyske medier Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus) og Stern.de er blandt de første partnere i One Pass. Også Media General, NouvelObs, Bonnier Popular Science, Prisa og Rust Communications er med.
Google One Pass virker indtil videre i Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien og USA.