»Det er bestemt ikke nogen rar beslutning for Telekæden.«
Det siger teleanalytikerne John Strand i en kommentar til sidste uges nyhed om, at endnu et teleselskab har opsagt sit deres samarbejde med Telekædens 76 butikker.
»De uafhængige forhandleres rolle i markedet er bestemt ikke den bedste, og Telekæden er lige nu offer for den priskrig mellem teleselskaberne, vi har set i Danmark det sidste år. Operatørerne er pressede, og en stigende del af salget går direkte gennem deres egne butikker. Problemet er, at forhandlerne ikke har dygtige nok til at levere værdi til kunderne,« siger John Strand, som har svært ved at få øje på, hvor Telekæden skal finde nye forretningsområder, der kan fylde hullerne ud.
»Det stiller Telekæden i en rigtig svær situation, for det betyder i praksis, at de skal fokusere på at sælge telefoner uden tilskud og have et bredt sortiment. De kunne udnytte deres distributionskraft til at tiltrække andre aktører, men jeg har svært ved at se, hvem det skal være, og hvordan Telekæden-forhandlerne så skal finansiere deres butikker,« siger John Strand