Elektroniske reklamer vinder frem. Flere og flere computerbrugere vælger at skrive sig op til at modtage emails med tilbud på forskellige varer. Hvad der for få år siden var en underskudsforretning for reklamebranchen, er nu millioner værd.
»I år forventer vi at fordoble omsætningen endnu engang,« siger direktør Torben Frigaard Rasmussen fra Internet Retail til Jyllands-Posten. Retail Internet udsender emailreklamer for virksomheder til internetbrugere, der skriver sig op til at modtage dem.
Det foregår på den måde, at man tilmelder sig områder, man vil modtage tilbud indenfor. Derefter modtager man relevante emails fra de selskaber, som Retail Internet annoncerer for. Og det er blevet en god forretning.
Den danske virksomhed, Retail Internet, havde i 2005 et overskud før skat på tre millioner kroner af en omsætning på 32 millioner kroner. Det er det første mærkbare overskud og en fordobling af selskabets overskud.
»Det er en noget anderledes situation, end dengang i 2001 og 2002, hvor vi tabte penge hver eneste dag,« siger Torben Frigaard Rasmussen.
Retail Internet har 750.000 brugere i Danmark, 700.000 i Norge og 1,5 millioner i Sverige. Selskabet vil ifølge Jyllands-Posten nu satse på vækst på det tyske marked.