Digitale togbilletter og klippekort har skubbet DSB så langt frem i kupeen, at statsbanerne nu kan kalde sig selv for Danmarks populæreste internetbutik.
Det fremgår af tallene i den netop offentliggjorte ehandel-analyse for andet kvartal 2011. Bag analysen står FDIH sammen med Nets og Post Danmark.
DSB er kommet på førstepladsen i disciplinen "mest populære internetbutik" efterfulgt af Telmore og Cdon.com.
Statsbanernes digitale billesucces har skubbet en anden stor spiller ud af top tre: Billetnet, der i samme kvartal sidste år stod som nummer to på popularitetslisten, er nu henvist til en ydmyg ottendeplads.
Ehandelsanalysen har sat popularitetslisten sammen ved at stille folk følgende enkle spørgsmål: ”Kan du huske navnet på netbutikken du senest handlede i?”
Med over 1000 besvarelser kunne analysen komme frem med følgende liste:
- DSB: 4,4 % (3,0)
- Telmore: 4,0 % (4,1)
- Cdon.com: 2,8 % (3,1)
- Ebay: 2,3 % (0,8)
- Amazon: 2,0 % (1,7)
- Nettorvet: 1,9 % (1,3)
- Elgiganten: 1,8 % (0,8)
- Billetnet: 1,8 % (3,4)
- Billetlugen: 1,8 % (1,8)
- H&M: 1,7 % (1,0)
- Wupti.com: 1,6% (1,4)
- iTunes: 1,6 % (1,3)
- FDM: 1,4 % (0,7)
- Norwegian: 1,4 % (0,6)
- Gyldendal: 1,3 % (1,0)
(Tallene i parentes er fra andet kvartal 2010)
Analysen viser også andre interressante tendenser, for eksempel at vi i stigende grad handler på nettet med vores mobiltelefoner, og at det stadig er tøj og beklæding, der er topscorer efterfulgt af varegrupper it-hardware og underholdning.
Hele analysen kan ses her (PDF).