Det vælter ind med nyheder fra Google I/O konferencen. Senest har Google præsenteret et nyt in-app betalingssystem til webapplikationer. Her kan man altså betale for indhold inde i programmerne, og Google sørger så for at håndtere hele transaktionen.
Google har sat sig som mål, at det skal være meget let at foretage og modtage betalinger, både for brugere og udviklere.
Brugeren kan købe yderligere indhold inde i webapplikationen med to klik, mens udviklere kan tilføje den nødvendige funktion med en enkelt kodelinje.
Google beholder 5 procent af omsætningen, resten går til udvikleren. Det er langt mindre end Apple, som beholder 30 pct. med sit in-app-betalingssystem.
Finske Rovio er de første til at bruge betalingssystemet. I webudgaven af Angry Birds kan man købe yderligere indhold og betale med Googles system. Rovio har brugt Google Web Toolkit til at implementere spillet, og det kører under Google App Engine.
Men Rovio bruger Local Storage, så man også kan spille Angry Birds uden webforbindelse.
Google fortæller samtidig at Chrome Web Store nu er tilgængelig på 41 sprog.
På I/O har internet-firmaet også netop fremvist de første Chromebooks med Chrome OS, hvor alt kører som webapplikationer.