Operatørlås. Simlås. Simlock.
Ordene har vakt forbitrelse blandt mange mobilkunder i Danmark, og da ComON i foråret forhørte sig hos de store danske mobilselskaber viste det sig, at også mobilselskaberne var blevet trætte af konceptet. I al ubemærkethed havde de droppet operatørlåsen.
Kun et mobilselskab var fastlåst i traditionen.
"Vi vil gerne have, at de bliver hos os," forklarede 3's daværende pressechef, Stine Green Paulsen i maj.
Nu har 3 droppet tvangsomfavningen. Mobilselskabet undlader for fremtiden at simlåse mobilerne.
"Fremover sælger vi uden simlock," forklarer kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen.
"...og når vi gør det, så vil vi også give vores eksisterende kunder i basen mulighed for at låse mobilen op," fortsætter han.
3 har derfor lagt en guide ud på sin hjemmeside til, hvordan kunderne kan låse mobilen op. I modsætning til de øvrige mobilselskaber låser 3 også deres iPhones op fra starten, som Mediamac har oplyst.
Tidligere måtte 3's kunder betale 500 kroner, hvis de ville låse mobilen op inden de seks måneders bindingsperiode var overstået. Argumentet hos 3G-selskabet for gøre mobilerne frie fra fødslen ligner de øvrige teleselskabers: Kunderne er glade for deres ulåste mobiler, og desuden slipper firmaets kundeservice for hyret med at låse mobilerne op hos kunder, som ønsker en anden operatør.
"Vi ved jo, historisk set, at nogle mennesker portererer over til os for at købe en telefon og i virkeligheden, når bindingsperioden ophører, vil have et andet selskab," forklarer Knud Løkke Rasmussen.
En forklaring på, at mobilselskaberne er stoppet med at operatørlåse deres mobiler, med undtagelse af iPhones, kan desuden skyldes, at mobilabonnementerne, som følger med mobilernes seks måneders binding, ofte ender med at give en pris på produktet, som overstiger en almindelig købspris på en mobil.