Direktør i datacenteret Interxion Peder Bank kan ikke genkende den forklaring, som Ateas direktør Peter Trans i går gav til CRN om, hvorfor en række kunder – herunder Nordeas netbank – gik i sort.
Ifølge Peter Trans skete nedbruddet på grund af, hvad han betegner som en »forceret flytning« af Mondos servere hos Interxion til Atea, som skyldtes, at Interxion ikke ville give Ateas teknikere direkte adgang til Mondos servere. At kunderne derefter blev ramt af nedbrud skete ifølge Peter Trans på grund af et netværksproblem mellem Ateas driftscenter i Ballerup og Ateas hostingcenter i Taastrup.
At Mondos servere overhovedet skulle flyttes til Atea, er en konsekvens af, Atea i sommer overtog Mondos hostingaktiviteter.
I går meddelte Mondos bestyrelse med it-investor og hovedaktionær i Atea Ib Kunøe i spidsen, at man ville indgive konkursbegæring for Mondo.
Men hos Interxion siger direktør Peder Bank, at der på intet tidspunkt har været risiko for, at Ateas kunder ville komme i klemme, hvis overflytningen af Mondo-serverne var blevet udskudt til et senere tidspunkt.
»Vi har ikke haft samarbejdsproblemer med hverken Mondo eller Atea, og vi tager ikke en kundes drift som gidsel. Vi lever af stabil drift og har aldrig nægtet teknikere adgang til at rette fejl. Tidligere har vi været ude for, at kunder kom i problemer, men vi har altid sørget for, at driften fortsatte. Det er vigtigt, at mine kunder og deres slutkunder kan stole på, at vi holder systemerne kørende også i problematiske situationer,« siger Peder Bank, som ikke ønsker at oplyse, hvor mange penge Interxion har til gode hos det nu krakkede Mondo.
En anden Atea-kunde som i weekenden oplevede, at deres hjemmeside gik ned, er fodboldklubben FC København. Kommunikationschef Daniel Rommedahl bekræfter over for ComOns søsteravis CRN, at FCKs hjemmeside i løbet af lørdagen var nede i 14 timer.
»Serverne hos vores hostingleverandør blev flyttet uden vores vidende, og det betød, at vores hjemmeside ikke var tilgængelig i en periode,« siger Daniel Rommedahl.
Han oplyser, at Atea i et brev til sine kunder har oplyst, at man var bange for ikke at kunne få adgang til sit datacenter hos Interxion, og at man blev nødt til at flytte serveren på grund af nogle uoverensstemmelser med Mondo.
Det har ikke været muligt for CRN at få en uddybende kommentar til sagen fra Ateas direktør Peter Trans.
Ifølge Version2 skete flytningen af de omkring 150 hosting-kunder, som Atea har overtaget fra Mondo, fordi serverne og deres indhold i forbindelse med den senere konkurs i Mondo ville være blevet en del af konkursboet.
Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.