Yahoo! er forelsket i Jubii!

Dinosaurus-dating.

Yahoo! og Jubii, der tilbage i internettets unge dage stod for det fremmeste og hotteste på web, men nu har svært ved at tjene penge, går sammen i et partnerskab.

Det er den amerikanske onlineportal Yahoo!, som har valgt danske Jubii som partner til at relancere sig i Danmark. Fremover vil besøgende på Yahoo.com få vist reklamer leveret af Jubii.

”Da vi afsøgte medielandskabet for en dansk samarbejdspartner, fandt vi frem til én særdeles stærk kandidat. Beslutningen blev ikke kun truffet med gode tal på bundlinjen i tankerne, men også på grund af vores stærke tiltro til Jubiis forretningsgrundlag og forretningshåndtering og deres indsigt og kontakter i medieverdenen. Vi ser meget frem til at lade Jubii repræsentere os i Danmark,” siger Tun Pang, Expansion Markets Manager i Yahoo!

Økonomisk modgang
Hans bemærkning, der falder i en pressemeddelelse, står i skærende kontrast til den nye partners egen bundlinje. De sidste seks år har Jubii haft det ene to-cifrede underskud efter det andet. Siden 2004 har Jubii fremvist et underskud på sammenlagt 126 millioner kroner. I regnskabet for 2009 måtte revisoren påpege, at selskabets egenkapital var tabt. Samtidig faldt omsætningen fra finanskriseåret 2008 til 2009 med 60 procent.

Også Yahoo! lider trods overskud under økonomiske vanskeligheder. Jerry Yang og David Filo skabte i 1994 virksomheden, som siden er vokset til 14.000 ansatte. De fleste kender nok virksomheden for emailtjenesten, søgemaskinen Yahoo! Search og webportalen med nyheder og andet. I dag forsøger firmaet at kæmpe mod faldende omsætning og overskud ved at anskaffe sig en mere social tilgang.

Danske Jubii blev skabt i 1995 af Martin Thorborg, Kasper Larsen, Henrik Sørensen og Andreas Jürgensen og har på det seneste levet en noget omtumlet tilværelse. Virksomheden var en overgang ejet af tyske Lycos, som for to år siden solgte virksomheden til daværende direktør Peter Lundsgaard og en række danske investorer. Peter Lundsgaard fortalte dengang til Business.dk, at han havde belånt huset til op over skorstenen for at finansiere købet.

Ny strategi for Jubii
Jubii, der kalder sig landets næststørste onlinemediehus, tilbyder i dag et miskmask af forskellige services med alt mellem himmel og jord. Portalen tilbyder således både horoskoper og leder videre til dating, nyheder og meget andet. Jubii A/S varetager desuden reklamesalget på flere af Danmarks største sites, blandt andet DMI.dk og NEWS.dk.

”Vi er i fuld gang med at føre en ny strategi ud i livet, hvor varetagelsen af annoncer for en række af landets mest populære sites spiller en meget vigtig rolle. Med Yahoo!-aftalen bliver vi endnu mere attraktiv for annoncører, der vil ramme deres målgruppe bredt, men præcist på nettet,” siger Henrik Busch, administrerende direktør for Jubii.

Ifølge Jubii.dk består ejerkredsen bag Jubii A/S i dag af Jens Jakobsen (tidligere MATAS-købmand), Brødrene Morten Elk og Jacob Elk (123hjemmeside.dk og tidligere stiftere af Creuna A/S), Peter Lundsgaard (tidligere direktør for Jubii A/S) og Jens Johansen (DevelopMind og tidligere direktør i Brdr. AO Johansen A/S) samt Janus Friis (stifter af Skype m.m.).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere