Uønsket e-mail-reklame, der sendes som spam, betegnes af mange computerbrugere som et af internettets største irritationsmomenter overhovedet. Nu meldes om tilsvarende problemer med fænomenet spim.
Begrebet "spim" dækker over uønsket elektronisk reklame sendt via Instant Messenger-programmer (IM). Stadig flere computerbrugere tager de populære chatprogrammer i brug både privat og i arbejdstiden.
I takt med programmernes øgede popularitet, udgør de stadig større sikkerhedsrisici i og med, at de samme personer, som udøver cyberkriminalitet i andre sammenhænge, er ved at få øjnene op for metoder til udnyttelse af chatprogrammerne.
Programmerne kan udnyttes på forskellig vis. Dels meldes om, at hackere skaffer sig adgang til folks computere via IM, dels bruges de til spredning af vira og til udøvelse af internetsvindelmetoden phishing.
Også udbredelse af uønsket reklame - eller spim, som sendes via programmerne, vækker nu bekymring, og det vurderes, at de kan blive til stor gene for brugerne.
Ifølge en analyse fra Ferris Research blev der i 2003 sendt en milliard spims, hvilket er en firdobling i forhold til 2002. Antallet af spim-forsendelser forventes at nå op på fire milliarder i 2004.
Antallet blegner sammenlignet med antallet af spammails, som i 2003 lå på to milliarder om dagen. Alligevel vurderes spim at blive til gene for brugere af IM-programmerne, ikke mindst fordi den indbyrdes kommunikation afbrydes af reklamen.
Selv om brugeren blokerer for beskeder fra ukendte personer, kan den uønskede reklame nå gennem ad andre kanaler, eksempel via anmodninger om at blive oprettet som kontaktperson.