Fornemmelsen hos MedTime må være en anelse flad.
Den fem år gamle it-virksomhed har været ramt af et velkendt problem: De er overbeviste om, at de har et fremragende cloud-produkt, der sparer læger og sygeplejersker for tid, og alligevel har de ikke kunnet sælge det bredt til landets offentlige institutioner. De er blevet straffet af, at deres produkt ikke har passet til regionernes specifikke udbud.
Virksomheden er nu gået konkurs, og aktiverne er solgt videre til KMD. Ejerne står tilbage med ingenting.
"Vi går ud af det med et tab," forklarer Michael Nobel, bestyrelsesformand for MedTime, til ComON.
Han er en af de private ejere bag aktieselskabet. Han afviser at sætte et tal på tabet, ligesom han ikke kan fortælle, hvor meget KMD har måttet betale for virksomhedens aktiver - værdien er angiveligt ikke fastsat endnu.
Fik ikke hul igennem til regioner - kan KMD?
Michael Nobel vil dog gerne fortælle om sin ærgelse og følelsen af at være blevet modarbejdet de andre store spillere i markedet og aktørerne i sundhedssektoren. Han klandrer konkurrenterne for at hænge fast i gamle, stive systemer, som har svært ved at arbejde sammen med cloud-løsninger som MedTimes.
MedTime sælger et produkt, der skærer i administrationstiden, når læger og sygeplejersker skal lægge vagtskemaer. I stedet for at sidde med blyant og papir, så kan de med MedTimes cloud-løsning arbejde med et fleksibelt planlægningsværktøj. Den fikse løsning skaffede i 2009 virksomheden en pris fra brancheorganisationen Dansk Industri, men det er ikke lykkedes at få solgt løsningen i et stort udbud.
"Man kan jo spare en forfærdelig masse tid i planlægningen. Det kan blive reduceret til 10 procent. Men der er mange, der modarbejder det. Man snakker meget om, at man skal have indført ny teknologi i sundhedssektoren, men når man kommer ned i realiteteterne, er det så som så med velviljen," siger Michael Nobel.
Mens ejerne må se investeringen gå tabt, kan virksomhedens medarbejdere omvendt møde på arbejde med fornyet optimisme. Virksomhedens aktiver - inklusiv de ansatte - er blevet overtaget af den store salgspartner KMD. Giganten vil bruge dens muskler til at drive udviklingen videre og forsøge at sælge løsningen til landets sygehuse.
Trist nyhed
"Det er trist, at en opstartsvirksomhed, som virker lovende, ikke kan brænde igennem på markedet," siger Christian Graversen, konsulent ved DI ITEK, i dag til ComON.
"Det har taget for lang tid, og de er gået død på likviditetsmangel. Vi skal holde fast i, at der skal være mulighed for små innovative virksomheder med specialløsninger at klare sig," siger han.
MedTime er ikke en komplet fiasko - de har rent faktisk solgt deres produkt, forklarer MedTimes salgschef, Ulrik Haumann. Omtrent 20 afdelinger i på sygehuse i eksempelvis Aarhus, Randers, Slagelse, København og Hillerød bruger deres værktøj.
"Vi har ikke mistet nogen kunder. Tværtimod, vi får hele tiden nye afdelinger på," forklarer Ulrik Haumann.
Udbud er problemet
MedTime havde i 2009 en omsætning på tre millioner kroner, og sidste år var det næsten fordoblet - uden at det var nok til at redde virksomheden. Problemet for den lille virksomhed har været, at de ikke har vundet et stort udbud, der kunne rulle deres løsning ud til en hel region og for alvor give en pengestærk kunde. Det blev helt bittert for MedTime, da de efter at have vundet DI's Produktpris fik støtte af ABT-Fonden til at afprøve MedTime på hele Bispebjerg Hospital i København. Projektet var dog mere eller mindre nytteløst. Omtrent samtidig skrev regionen et udbud på vagtplanlægning, men knyttede et lønningsystem til udbuddet. Det betød, at MedTime, som alene udbyder vagtplanlægning, ikke kunne byde ind. Dermed vandt den eksisterende leverandør, Silkeborg Data, udbuddet - inklusiv vagtplanlægningen.
Samme problem har MedTime de seneste år oplevet hos tre andre regioner - Nord, Syd og Midt - som har lavet samlet udbud på både vagtplanlægning og lønningssystem.
"De, der laver udbudene, skiller det ikke ad, og det er lidt ærgerligt. Vi har jo ikke noget lønsystem, så vi kommer til kort, når der er et udbud," forklarer Ulrik Haumann.
Resultatet var, at de eksisterende leverandører vandt udbuddet. Salgschefen forstår i virkeligheden udmærket, at regionerne holder sig til de eksisterende leverandører, eftersom det er en stor beslutning at ændre systemerne for en store organisation med tusindvis af medarbejdere. Men han er ærgerlig over beslutningerne, fordi han gerne vil udskifte vagtplanlægningen med deres egen it-løsning, som han mener er langt smartere.
Selv om deres vagtskemaplanlægning og interfacet angiveligt var åbent og kunne arbejde sammen med eksempelvis andre lønningssystemer, så krævede det også, at systemerne i den anden ende kunne spille sammen med MedTime. Det var ikke muligt ifølge salgschefen.
"Det er svært at komme igennem. Det skal jeg ikke lægge skjul på. Der sidder nogle spillere i markedet, som i mange år har arbejdet med det offentlige. Men vi tror på, at vi har en god ide, det er det, der har holdt os kørende," forklarer han.
Trods konkursen er dagens glædelige nyhed, at MedTime nu kører videre under navnet KMD MedTime. Alle aktiviter og medarbejdere i firmaet kører videre under giganten.
"Nu kommer vi ind under vingerne på KMD, og der har de et lønsystem, så der har de musklerne til at gå ind i de her udbud," siger Ulrik Haumann.
Små virksomheder har svært ved udbud
Konsulent hos DI ITEK, Christian Graversen, ser historien om MedTime som typisk.
"Køberne foretrækker store, samlede løsninger. Det er en dynamik, man bliver nødt til at kunne håndtere. Man skal huske at regionerne er
blevet ret store virksomheder. Vi ser det også ved de store, private virksomheder. De ønsker løsninger fra store, veletablerede virksomheder.
Det er noget, som små virksomheder med specialløsninger skal kunne håndtere," siger Christian Graversen.
Selv om det er sørgeligt, at den innovative virksomhed ikke kunne leve for sig selv, så er Christian Graversen glad for, at idéen bag lever videre.
"Vi har været meget positive om MedTime. Deres løsning frigør hænder i sundhedsvæsenet, så de kan bruges til andet end administration. Det er udmærket, at det bliver ført videre i et stort firma, der har musklerne i markedet," siger Christian Graversen.
Måske klarer Cetrea sig bedre?
MedTime er ikke det eneste selskab, som skal forsøge at sælge deres it-løsninger til sundhedssektoren. Der er andre lignende selskaber derude i den danske it-underskov. Et eksempel er Cetrea, som laver planlægnings-it til operationsstuerne. Christian Graversen er fortrøstningsfuld på deres vegne.
"Cetrea krydser jeg stadig fingre for lykkes. De er nået langt," siger Christian Graversen.
Christian Graversen bruger som tommelfingerregel, at et it-produkt til den danske sundhedssektor har vist sit værd, når det er solgt til mere end én region. Det har århusianske Cetrea med en omsætning på seks millioner og et positivt resultatet i 2009 formået.
"Det er dem, der er den største succes lige nu. De har formået at sælge deres løsning i udlandet, hvilket polstrer dem, hvis det danske marked skulle svigte," siger han.
KMD vil sparke døren ind til sundhedsverdenen
KMD, som for fire år siden indgik i et partnerskab med MedTime, glæder sig over at have overtaget aktiverne hos virksomheden. De var allerede i gang med at integrere MedTime med deres øvrige systemer. Efter den lille it-virksomhed fik pengeproblemer, valgte KMD at overtage aktiverne og fortsætte integrationen i eget regi.
"Det er da klart, at vi kan se det som et potentiale," siger Leif Ilsø, områdedirektør hos KMD, Leif Ilsø, til ComON.
KMD, der i forvejen er en stor spiller på det kommunale og regionale marked, vil nu bruge MedTime til at sparke døren ind hos sundhedssektoren for at løse deres planlægningsopgaver. På dét område er Silkeborg Data i dag størst med fire ud af fem regioner. Den sidste region har valgt Prolog Development Center som leverandør.
"Det er en mulig døråbner til at få større markedsandele på sygehusområdet," siger Leif Ilsø.
Ejere forsøgte både at få investorer og andre købere
Inden MedTime valgte at melde virksomheden konkurs og sælge til KMD, havde ejerne både forsøgt at få nye investorer og sælge virksomheden.
"Man forsøger jo at få det til at hænge sammen, men nu måtte vi smide håndklædet i ringen," forklarer bestyrelsesformand Michael Nobel.
MedTime havde også forsøgt at sælge til deres arge konkurrent, Silkeborg Data.
"Vi har haft mange kontakter med Silkeborg, men de mener ikke, at det passer ind i deres forretningsmodel," forklarer Michael Nobel.