Slut med at bruge unikke brugere som målestok

Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der måler besøg på danske hjemmesider, vil fra i dag måle brugertal i stedet for at tælle unikke besøgende.

Den tekniske optælling af unikke brugere er en forældet måde at måle besøgende på websites, mener Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der i dag begynder at måle gennem et internetpanel og telefonanalyser i stedet.

FDIM skriver på deres egne sider, at man vil gøre internetbrugere til den bedst dokumenterede mediegruppe på en måde, der svarer til den traditionelle mediebranche.

Unikke brugere måles nemlig teknisk. Det betyder for eksempel, at en person kan tælles to gange, hvis han besøger den samme side på arbejdet og derhjemme. Men ifølge FDIM er de unikke besøgende upræcise, fordi der optælles cookies, som flere og flere sletter jævnligt. Antallet af unikke besøgende bevæger sig således væk fra de faktiske tal, mener FDIM.

Carsten Andersen, metodeudvalgsformand og medieforsker ved DR, vurderer overfor dagbladet Børsen, at kvaliteten af internetmålinger dermed bliver mere sammenlignelig med målinger fra andre medier som tv, radio og aviser.

Fremover vil FDIM benytte et internetpanel på 100.000 personer, der indberetter deres adfærd online. Desuden skal en månedlig telefonanalyse udført af Catinet supplere tallene. Det skal ifølge Chrisitan Peytz, formand for FDIM, gøre internetbrugere til den mest veldokumenterede mediegruppe.

Umiddelbart vil overgangen efter al sandsynlighed få de officielle besøgstal til at falde, men det vil til gengæld være en fordel for nichemedierne, der med den nye tal får mere præcise data på deres brugere, herunder alder, køn, geografi, løn, uddannelse og så videre. Disse data kan resultere i flere annoncekroner, fordi mediets brugere kan beskrives klarere.

»Der er ingen tvivl om, at det vil føre til en generel prisstigning på annoncesiden,« siger Christian Peytz til Børsen.

Ikke alle er dog lige begejstrede for ændringen. Lars Helweg-Andersen, Direktør for Børsen Digitale Medier, genkender eksempelvis ikke data på hans brugere i de nye tal, som varierer meget fra tal, som Gallup udarbejdede.

Velbesøgte netsider som msn.dk, Eniro.dk og Ekstrabladet.dk mangler også i første omgang i de nye toplister på grund af tekniske uklarheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere