Slut med at bruge unikke brugere som målestok

Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der måler besøg på danske hjemmesider, vil fra i dag måle brugertal i stedet for at tælle unikke besøgende.

Den tekniske optælling af unikke brugere er en forældet måde at måle besøgende på websites, mener Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der i dag begynder at måle gennem et internetpanel og telefonanalyser i stedet.

FDIM skriver på deres egne sider, at man vil gøre internetbrugere til den bedst dokumenterede mediegruppe på en måde, der svarer til den traditionelle mediebranche.

Unikke brugere måles nemlig teknisk. Det betyder for eksempel, at en person kan tælles to gange, hvis han besøger den samme side på arbejdet og derhjemme. Men ifølge FDIM er de unikke besøgende upræcise, fordi der optælles cookies, som flere og flere sletter jævnligt. Antallet af unikke besøgende bevæger sig således væk fra de faktiske tal, mener FDIM.

Carsten Andersen, metodeudvalgsformand og medieforsker ved DR, vurderer overfor dagbladet Børsen, at kvaliteten af internetmålinger dermed bliver mere sammenlignelig med målinger fra andre medier som tv, radio og aviser.

Fremover vil FDIM benytte et internetpanel på 100.000 personer, der indberetter deres adfærd online. Desuden skal en månedlig telefonanalyse udført af Catinet supplere tallene. Det skal ifølge Chrisitan Peytz, formand for FDIM, gøre internetbrugere til den mest veldokumenterede mediegruppe.

Umiddelbart vil overgangen efter al sandsynlighed få de officielle besøgstal til at falde, men det vil til gengæld være en fordel for nichemedierne, der med den nye tal får mere præcise data på deres brugere, herunder alder, køn, geografi, løn, uddannelse og så videre. Disse data kan resultere i flere annoncekroner, fordi mediets brugere kan beskrives klarere.

»Der er ingen tvivl om, at det vil føre til en generel prisstigning på annoncesiden,« siger Christian Peytz til Børsen.

Ikke alle er dog lige begejstrede for ændringen. Lars Helweg-Andersen, Direktør for Børsen Digitale Medier, genkender eksempelvis ikke data på hans brugere i de nye tal, som varierer meget fra tal, som Gallup udarbejdede.

Velbesøgte netsider som msn.dk, Eniro.dk og Ekstrabladet.dk mangler også i første omgang i de nye toplister på grund af tekniske uklarheder.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    PensionDanmark

    Automation Developer til Team Process Automation

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Nordjylland

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S