Salget af musik på nettet er eksploderet i de seneste år, men nu ser det ud til at markedet har nået et mætningspunkt. Det gælder i hvert fald i USA. Ifølge tal fra analysefirmaet Nielsen blev der solgt 630 millioner musiknumre online i årets første halvdel, og dermed ligger salget på niveau med året før. Det skriver Financial Times.
I 2009 var væksten i salget af online-musik på 13 pct. i USA, og i 2008 voksede markedet endda med 28 pct. Nu er markedet tilsyneladende mættet. Det kan også spille en rolle, at forbrugerne nu bruger færre penge på musik end tidligere. Der er dog en lille stigning i salget af komplette digitale album.
De mange nye abonnements-baserede streaming-tjenester kan være en af forklaringerne på, at det digitale musiksalg er fladt i forhold til sidste år.
I Europa er mætningspunktet dog ikke nået endnu. I Storbritannien voksede antallet af solgte musikstykker online med 7 pct. i årets første halvdel, i Frankrig med 13 pct. og i Tyskland med 19 pct.