Særlig mange kunder hos Citibank har i den forgangne uge modtaget såkaldte phishing-e-mails, hvor it-kriminelle forsøger at opnå adgang til kundernes netbank ved at udsende e-mails, som ser ud til at stamme fra modtagerens bank.
Afsenderne er en organiseret gruppe it-kriminelle.
Det danske sikkerhedsselskab CSIS oplyser, at gruppen er på udkig efter nye mål, og advarer om, at skandinaviske banker snart kan komme i phishing-gruppernes søgelys.
Phishing er en relativt ny internetbaseret svindelmetode i kraftig vækst. Begrebet Phishing er dannet af ordene: "fishing" og "phony". Svindlerne fisker efter bankkonti- og kreditkortsinformation, som de får adgang til ved at sende e-mails, som ligner beskeder sendt fra modtagerens bank eller andre, som modtageren kunne tænkes at være kunde hos.
Phishing-forsøgene bliver ifølge CSIS stadig mere avancerede, hvilket den seneste uges mange phishing-forsøg illustrerer. Gruppen har anvendt en meget snedig form for manipulation af indholdet i de udsendte phishing-e-mail.
E-mailene fremstår som meget troværdige, og mange uforsigtige e-mail-brugere har fulgt e-mailenes anvisninger, og indtastet følsomme oplysninger.
En undersøgelse afslørede for nyligt, at to millioner amerikanske bankkonti er blevet bestjålet i det forløbne år, blandt andet ved brug af phishing. De to millioner amerikanere har i gennemsnit mistet 1.200 dollars som følge af tyverierne, og det samlede beløb løber op på mere end to milliarder dollars.
Det vurderes, at antallet af tyverier fra private bankkonti er steget radikalt inden for det sidste år, og ifølge Gartners analytiker Avivah Litan skyldes det stigende antal tyverier, at stadig flere vælger at anvende online-banking.