Forleden kunne Facebook offentliggøre det tekniske design for sit nye energieffektive datacenter i Prineville i Oregon. Det nye datacenter bruger 38 procent mindre energi end de eksisterende datacentre. Men det er ikke nok for Greenpeace, som presser på for at få Facebook til at droppe strøm fra kulkraftværker.
Greenpeace har startet en ”unfriend coal” kampagne på Facebook og det er lykkes at samle mere end 80.000 kommentarer på 24 timer. Det skulle være en ny rekord, som garanterer en plads i Guinness' Rekordbog.
Faktisk er det gået langt over forventningerne – Greenpeace havde kun satset på samle 50.000 kommentarer i løbet af et døgn.
”Vi skal have Facebook til at køre på 100 pct. vedvarende energi,” lyder budskabet fra Greenpeace, som afholdt et arrangement onsdag den 13. april i Huset i Magstræde i København. Her fortalte Greenpeace om sit bud på en omlægning af energisystemet og der blev udloddet "Facebook Unfriend Coal" t-shirts.
I USA havde Greenpeace sat en storskærm op foran Facebooks hovedkvarter, hvor alle kommentarerne fra hele verden blev vist.
Miljøorganisationen forsøger at presse Facebook til at love at skifte helt til vedvarende energi på Earth Day den 22. april. Dagen inden vil Greenpeace udsende en ny rapport, der beskriver hvor cloud-fokuserede virksomheder som Facebook, Google og Microsoft henter strøm til deres datacentre.
Facebook er netop blevet kritiseret for sit datacenter i Prineville, som ellers skulle være firmaets mest energieffektive. Det meste af energien i dette område kommer fra forurenende kulkraftværker.
Men virksomheden henviser til, at datacenteret i Prineville har opnået en såkaldt power usage effectiveness (PUE) på 1,07, mens de eksisterende Facebook faciliteter har en PUE på 1,15. Jo lavere PUE, jo bedre.
Ifølge Greenpeace henter Facebook stadig 55 procent af sin strøm fra kul, mens Yahoo og Google er helt nede på henholdsvis 12,7 pct. og 34 procent.