Artikel top billede

Apple forklarer sin afvisning af Sony Reader

Nu bekræfter Apple, at iOS-applikationer skal bruge firmaets eget betalings-system.

Der har været stor opmærksomhed omkring Apples beslutning om at afvise Sonys Reader-applikation i sin App Store. Apple vil ikke længere tillade salg af indhold inde i applikationer undtagen hvis det sker gennem Apples eget betalingssystem. Det kan ramme en lang række eksisterende applikationer i App Store.

Danske Riidr fortæller således at Apple allerede har afvist to nye versioner af Riidrs app til iPhone og iPad, fordi den bruger et andet system end Apples eget In App Purchase API til at købe indhold. Samtidig har Riidr fået indtil den 30. juni til at rette sin eksisterende applikation, ellers vil den blive fjernet fra App Store.

Nu har Apple så leveret sin forklaring af sagen i Wall Street Journal. Her afviser Apple, at man har lige ændret sine retningslinier for applikationer til App Store. Der er blot tale om, at Apple er begyndt at håndhæve en gammel regel, som man indtil nu har ignoreret.

”Vi har ikke ændret vores betingelser eller retningslinier for udviklere," siger Apple-talsmanden Trudy Muller og fortsætter: "Vi kræver nu at en applikation, som giver kunden mulighed for at købe bøger uden for applikationen, også skal tilbyde den samme mulighed for køb inde i programmet med In App Purchase.”

Der er tale om to konkrete punkter i Apple's App Store Review Guidelines, som her bliver gengivet på originalsproget.

”11.2 Apps utilizing a system other than the In App Purchase API (IAP) to purchase content, functionality, or services in an app will be rejected”

”11.3 Apps using IAP to purchase physical goods or goods and services used outside of the application will be rejected”

I øjeblikket får Apple 30 procent af prisen for alle apps, der sælges i App Store, men Apple tjener ikke på det indhold der sælges inde i applikationerne – undtagen hvis de bruger In App Purchase, og dermed kører over Apples eget betalingssystem. Så beholder Apple igen 30 procent af prisen.

Nu vil Apple altså tvinge alle applikationer der sælger indhold som f.eks. e-bøger, musik og video til at bruge In App Purchase. Det betyder så at priserne kan stige voldsomt, fordi udbyderen af applikationen pludselig skal aflevere 30 pct. af prisen for indholdet til Apple.

Men der har været forvirring om, hvorvidt Apple også vil forbyde at indhold der er købt uden for applikationen bliver hentet ind i programmet. En populær applikation som Zinio linker f.eks. til en webbutik, hvor man foretager selve købet af de digitale magasiner, som så hentes over i programmet.

Det rammer også Amazons Kindle, hvor man kan købe e-bøger direkte på nettet, der så bliver synkroniseret direkte til Kindle-læseren og til alle brugerens enheder med Kindle-software, som f.eks. iPhone og iPad.

Nu har vi så forklaringen fra Apple. Det er fortsat tilladt for Zinio, Amazon Kindle og andre applikationer at hente indhold ind der er købt andre steder. Men kun, hvis de giver mulighed for at købe det samme indhold inde i applikationen – med In App Purchase. Så Zinio og de andre er altså tvunget til at indbygge salg af indhold direkte i applikationen - eller fjerne den fra App Store.

Det kan blive meget forvirrende for brugerne, som nu skal vælge mellem at købe e-bøger direkte i en applikation – måske til en dyrere pris, fordi Apple skal have 30 pct. af prisen – eller gå ud af applikationen, hvor indholdet kan erhverves til en lavere pris.

”Min første tanke er at det stadig berører brugeren, for enten bliver man nødt til at lægge en flad prisstruktur der tager højde for Apples andel ligegyldigt om e-bogen er købt gennem iOS eller ej, ellers må man køre med differentierede priser hvor det er ca. 40 procent dyrere at købe på Apples platform. Vi vil dog ikke på nuværende tidspunkt udelukke muligheden for at finde en løsning der tilfredsstiller alle parter,” siger Christoffer Rasmussen fra danske Riidr.

Det ser ud til at Apples nye strategi – som altså blot er en håndhævelse af de eksisterende regler – især handler om elektroniske bøger og dermed er vendt mod Amazon, Sony og firmaer som Riidr. Apple har ikke haft stor succes med sin egen platform til e-bøger, iBooks, og forsøger nu tilsyneladende at skumme en del af fløden fra de andre e-bogsplatforme.

En analytiker siger til New York Times at Apple muligvis er ved at foretage et strategiskifte. I stedet for at tjene penge på salg af hardware vil Apple måske i stigende grad forsøge at hente indtægter fra salg af indhold. Men indtægterne fra salg af software, musik og video gennem App Store og iTunes udgør stadig kun en meget lille del af Apples samlede omsætning. Apple er stadig et hardwarefirma - og ikke en boghandel.

Hos danske Riidr håber man stadig på finde en model så firmaet fortsat kan tilbyde sin software og sælge e-bøger til Apples mobile enheder.

"Der er mange måder vi kan løse denne lille udfordring, men vi venter stadig svar fra Apple hvilke vi kan følge. Det er stadig relativt nyt for os, så vi har ikke lagt os fast på, hvilken løsning, der vil være den bedste for brugerne af Riidr. Vi ønsker på ingen måde at droppe App Store, da Apple devices er fantastiske og utrolig brugervenlige. Men nu altså også potentielt utrolig dyrt for kunderne," siger direktør Anders Breinholst fra Riidr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere