Computerworld News Service: Under Gartner BI summit i Sydney, sagde analytiker Mark Gilbert, at social software skal tilpasses forretningsfunktionernes behov over hele virksomheden.
"Folk er begyndt at ændre deres opfattelse af markedet, og Sharepoint er et godt eksempel på en leverandør, der kan tilbyde at drive forandringer via software," sagde Mark Gilbert.
"Hvis man forsøger at installere ud-af-boksen, så får man sandsynligvis ikke noget godt resultat. Det handler om at samarbejde med forretningsdelen og finde ud af, hvad de har brug for."
Mark Gilbert sagde, at det er nødvendigt at bruge Sharepoint som et fleksibelt og agilt værktøj, hvis man vil bygge samarbejde over hele virksomheden.
"Der er bogstaveligt talt 15 måder, hvorpå man kan køre Sharepoint i virksomheden lige nu," sagde han.
"Drivkræfterne for content management har ændret sig i årenes løb, forretnings-processer skal tilpasses forretningens behov bedre."
Sharepoints popularitet har også været drevet på medarbejder-niveau, mener Mark Gilbert.
"Folk vil gerne bruge wiki'er og blogs. De vil gerne have simple måder til at dele information, og når folk forsøger at lokalisere en ekspert på et område, så bruger de også sociale værktøjer til at finde de rigtige mennesker," sagde han.
"It bliver i stadig højere grad brugt til wiki'er og blogs, og Sharepoint er et populært miljø til content management."
Total mangel på kontrol
Mark Gilbert mener, at de medarbejdere, der favner sociale medier, er en del af den gruppe, der har stået i spidsen for udviklingen og introduktionen af produkter som Sharepoint.
"Den slags sociale værktøjer repræsenterer den totale mangel på kontrol. Man kan ikke have et forhold til virksomheder som Twitter og Facebook," forklarede han.
"Hvordan skal man forholde sig til interne sociale værktøjer? Oplysninger om ens virksomhed kommer til at ligge derude. Virksomhederne er ikke afklarede med den slags spørgsmål endnu."
Brugen af samarbejdsværktøjer til håndtering af indhold i virksomheden er vokset, fortæller Mark Gilbert og tilføjer, at det ikke længere bare handler om at lave arkiver.
"Opfattelsen af, hvad content management handler om, er under udvikling - folk er begyndt at se det som arkitektur," sagde han.
"Mange virksomheder skal gennemgå forandringer, hvis det skal fungere."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen