Få styr på dine kunder med et slankt og enkelt system

Selv online-baserede CRM-systemer kan forekomme lidt for voldsomme for de helt små virksomheder. Et nyt CRM-system rettet mod mikrovirksomheder vil råde bod på det. Business Center viser dig, hvordan du kan slanke dit kundesystem her op til jul.

Artikel top billede

Business Center har tidligere skrevet om CRM-systemer, blandt andet Microsoft Dynamics CRM samt SugarCRM og Salesforce.

Hvis du under læsningen af de artikler tænkte: "Aahh, hvad skal jeg bruge det til? Det virker lidt for kompliceret", så er der måske noget for dig her.

ContactMe.com er et meget enkelt CRM-system, der retter sig mod iværksættere, enkeltmandsvirksomheder og de helt små virksomheder med op til 5 ansatte. 

Import af kontakter

Når du har registreret dig som bruger hos Contactme.com, hvilket sker i løbet af få sekunder ved at indtaste en email-adresse og vælge et password, kan du gå i gang med at oprette kontaktpersoner i systemet.

Kontaktpersoner er det helt centrale i Contactme.com. Du kan importere kontaktpersoner fra Microsoft Outlook, Gmail, Yahoo Mail, Hotmail, AOL Mail, Mac Adress Book og ConstantContact (Ja, jeg kender det heller ikke).
 
For denne skribent var det lidt kedeligt, at Thunderbird ikke figurerede på listen, da det har været den foretrukne mail-klient de sidste mange år.

Nå, det burde ikke være et problem. Ifølge Contactme kan man importere kontaktpersoner som en komma-separeret fil (csv).  Jeg eksporterede derfor en til lejligheden oprettet adressebog i Thunderbird til en kommasepareret fil og uploadede den til Contactme. Det gik fint, bortset fra at der ikke blev vist nogen kontaktpersoner i Contactme.
 
Måske skyldes problemet, at det var en dansk version af Thunderbird, jeg eksporterede fra, så feltbeskrivelserne i den komma-separerede fil var på dansk? Nå, i stedet oprettede jeg et par kontaktpersoner manuelt i Contactme, og det gik fint uden problemer.
 
Der var heller ingen problemer med at hente kontaktpersoner fra Gmail ind i Contactme.

Smart og enkel måde at komme i kontakt med folk

Som du måske har lagt mærke til, er der en knap med etiketten "Contact" øverst til venstre i skærmbilledet.
 
Den knap er en del af Contactme-systemet, der sørger for at holde styr på alle henvendelser fra potentielle eller nuværende kunder.

Du kan placere den knap på din hjemmeside, din blog, Facebook eller andre steder, hvor folk vil i kontakt med dig. Når de trykker på knappen, popper et lille billede op som vist nedenfor. Her kan interesserede kontakte din virksomhed og stille dig spørgsmål.

Problemer med at holde al kontaktinfo

ContactMe-systemet lover, at al kontakt med dine nuværende og fremtidige kunder bliver registreret, så du ikke behøver at lede efter information om en kunde. Derfor er det skuffende, at ikke al information bliver håndteret af systemet.

Som vi så på forrige side, vil mail fra interesserede, der kontakter dig via Contact-knappen, automatisk blive føjet til din kontaktpersons historik.
 
Når du trykker på respond-knappen, bliver dit mail-program automatisk startet, og der dannes en mail, hvor der automatisk indsættes en blind-copy (bcc:) til ContactMe-systemet.
Du kan nu skrive dit svar til vedkommende og sende mailen.

Det ville have været smart, hvis selve ordlyden af svarmailen blev gemt i ContactMe. Det er også, hvad ContactMe's egen beskrivelse lover: Emailen skulle blive gemt under kontaktpersonens detaljer. Det er dog ikke tilfældet.

På oversigtssiden kan du se, at du har svaret Peter Nielsen, men du kan ikke se selve svarmailen, når du klikker på Peter Nielsen. Der er kun hans oprindelige mail.

Meget hurtigt og enkelt system at tage i brug

ContactMe er et enkelt system, som man hurtigt kan tage i brug. Der findes dog ikke nogen dansk version, så du skal have en international (læs:engelsktalende) målgruppe, for at det giver mening at anvende systemet.

Der er også et par enkelte fejl eller manglende features, som du lige skal vænne dig til.

Prisen er dog tillokkende: Personligt brug er gratis, mens Form Plus koster 3,95 dollar per måned (22,80 kroner per måned). Endelig er der den store pakke, Biz Pro, som koster 7,42 dollar per måned (40,60 kroner per måned). Se hvad du får for de penge her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job