Kulturen i en organisation er utrolig vigtig og meget vanskelig at håndtere i de forandringsprojekter, hvor teknologien er involveret. Den inkluderer alt fra holdninger i samfundet som helhed, industristandarder og ens egen virksomhedskultur til hvordan de enkelte medarbejdere i en virksomhed tænker.
Med en kultur der ikke matcher de teknologiske ændringer, er der en åbenlys risiko for, at den teknologiske ændring går galt, ofte uden varsel. Folk vil ganske enkelt ikke.
I udfordringer med forandring, det vil sige transformation, findes der et mellemliggende niveau mellem kultur og implementering af teknologi: ændring af forretningsmodeller. De tre niveauer er naturligvis forbundet, og koblingerne mellem dem gør kun forandringsprojekter endnu vanskeligere.
Det er noget, som Derek Barclay har arbejdet meget med. Han er ansvarlig for investeringer i modernisering af applikationer hos IBM i Norden. Fordi han har boet i Sverige siden år 2000, har han bemærket de særlige kendetegn, der generelt findes i de nordiske lande og i særdeleshed i Sverige. Det er en kompleks situation, som han beskriver:
- I Sverige er du nødt til at kommunikere ændringer tidligere ud end i for eksempel Storbritannien og USA. Og du skal have hele holdet med på forandringsrejsen, forklarer Derek Barclay.
Maksimer værdien af dine digitale kanaler og minimer omkostningerne
Der findes sågar forskelle i måderne, som der kommunikeres på:
- Når vi hiver eksperter ind fra andre lande for at holde foredrag, er vi omhyggelige med at forklare, at de skal have en mere ydmyg holdning, end de er vant til, siger Derek Barclay, som har forstået kulturens betydning.
Men i sidste ende handler det om at skabe nye forretningsmuligheder og øge lønsomheden ved hjælp af teknologiske ændringer. I dette tilfælde for at modernisere applikationer, ofte ved hjælp af cloud-teknologi. Hvor skal man starte?
En mulig taktik er at udvælge et afgrænset område og foretage en hurtig teknologisk ændring i, hvad der vil have en positiv indvirkning på medarbejderne i en virksomhed. Tanken er, at det herefter bliver lettere at gennemføre de nødvendige kulturelle ændringer sammen med medarbejderne.
- Vælg en løsning, der er tæt på medarbejderne, og fokusér på at skabe en god brugeroplevelse. Det skal helst være én, der minder om de sociale medier, som folk er vant til at bruge. Der er selvfølgelig vigtige teknologiplatforme i bunden, men resultaterne af ændringerne kan frem for alt ses i brugergrænsefladen.
Det handler ikke om at "snyde folk", men i stedet om tydeligt at vise værdien af en ændring i teknologi såsom modernisering af applikationer. Der er også et andet budskab, som skal frem. Det er, at virksomheder, der er langt fremme inden for teknologiudvikling, og som er i stand til at bruge de nye teknologiløsninger på en god måde, ofte er mere lønsomme end andre virksomheder.
Endnu et aspekt er naturligvis medarbejdernes kompetencer. Det kan i det lange løb blive dyrt ikke at investere i videreuddannelse og andre foranstaltninger til personaleudvikling.
Aktuelle forretningsmæssige begivenheder er et vigtigt spørgsmål, når man skal finde ud af, hvilken type ekstern hjælp der er brug for at tage ind. Derek Barclay forklarer, at IBM i nogle projekter har meget specifikke tekniske opgaver, mens de i andre også bidrager med managementkonsulenter. I nogle projekter kommer managementkonsulenter fra en anden virksomhed. Der er fordele og ulemper ved de forskellige tilgange. Tricket er naturligvis at vælge dét, der er bedst for din virksomhed.
Hvordan ved man, at man gør det rigtige? Derek Barclay fortæller, at mange kunder er interesserede i sammenligninger med andre virksomheder, både fra deres egen branche og fra andre brancher, såkaldt benchmarking.
- Vi har en meget stor vidensdatabase, som vi ofte bruger til at hjælpe kunder med sammenligninger.
Det vigtigste budskab, når det kommer til modernisering af applikationer, er, at det ikke kun er en teknisk løsning. Der er også behov for en parallel ændring af kultur og holdninger samt et match med forretningsmodeller, ellers får du ikke den optimale værdi ud af at modernisere dine applikationer. Og når du starter, er det en god idé at få hjælp fra nogen, der har lang erfaring og en bred viden om organisationer som helhed for at få de bedste resultater.
Sådan strømliner og moderniserer du dine applikationer, mens du driver innovation