Med cloudteknologiens indtog blev alt det gamle jern sendt på pension og serverrummet gjort til mødelokale. Driftsfolkene udskiftede hardwarekonfiguration, kabelbunker og knirkende serverracks med smidige interfaces til at styre alle de nye cloudservices.
Alt blev godt, transparent, enklere og billigere. Eller gjorde det nu også det?
Skyens mange nye valgmuligheder og services har måske løst visse klassiske udfordringer. Men nye er kommet til, og de strategiske it-valg er langtfra blevet nemmere.
I Computerworlds nye podcastserie, Next Step, hører chefredaktør Lars Jacobsen og IBM Danmarks adm. dir. Henrik Bodskov en række digitale topchefer om, hvordan de i praksis navigerer på den digitale rejse.
I hver episode vil en gæst med særlig indsigt i de mange og svære beslutningsprocesser dele ud af deres viden og lære fra sig af valg og fravalg.
For måske er ren cloud slet ikke vejen frem? Hør eksempelvis den danske itelligence-direktør Per Falck Jensen om, hvorfor hybride cloudløsninger bliver stadig mere populære. Samt om, hvordan man håndterer de udfordringer, den hybride strategi giver.
Er fremtiden hybrid? Lyt med her
Du kan også høre om den massive digitale transformationsproces, Salling Group – tidligere Dansk Supermarked – har gennemløbet.
Ja, faktisk er næsten alle koncernens systemer blevet udskiftet gennem de seneste to år, og udskiftningen har endda omfattet selve den digitale rygrad, nemlig Salling Groups SAP-system.
Det interviewer værterne koncernens CIO og Senior Vice President Alan Jensen om – og han vælger for øvrigt ikke cloud for enhver pris.
Salling Group vælger ikke cloud for enhver pris Lyt med her
I tredje episode taler Henrik Bodskov og Lars Jacobsen med Frederik Aakerlund, it-direktør hos Lemvigh-Müller. Danmarks største stål- og teknikgrossist har hele 300.000 varenumre i kataloget, hvilket stiller skrappe krav til det bagvedliggende it-system.
Alligevel lykkedes det Lemvigh-Müller – blandt andet gennem målrettet anvendelse af avancerede analyseredsskaber – at holde en leveringskvalitet på hele 99,86 procent.
Hør om koncernens digitale rejse, om tilvalg og fravald og ikke mindst om, hvilke hvilken del af it-landskabet der egner sig til cloud-løsninger samt om, hvad der giver mere mening at løfte med andre værktøjer.
Det kan du høre mere om i podcastepisoden, hvor Frederik Aakerlund beretter om lange it-kontrakter, digitalisering og om tiden efter corona.
Lemvigh-Müller: 300.000 varenumre og leveringskvalitet på 99,86 procent Lyt med her