For at skabe vækst, kræver det, at man har et indgående kendskab til sin forretning, kerneværdier og målgruppe for de produkter eller ydelser, der udbydes af virksomheden.
Ønsker du at skabe et mere indgående kendskab til din forretning og dens målgruppe, så du kan segmentere korrekt, når du markedsføre dig? Ønsker du at tage et analytisk udgangspunkt, når du skal vurdere, hvordan virksomheden har opnået sin nuværende grad af kundetilgang? I sådanne tilfælde er det rette valg af grave dybt i virksomhedens datamængde.
Dén viden, der udvindes fra dataene kan bruges til at træffe bedre beslutninger og opnå konkurrencemæssige fordele i forhold til den resterende branche. Dette er et fænomen, der ofte omtales som Big Data. Det handler nemlig om at kunne bearbejde store mængder data og udvide relevant viden fra denne, som kan bruges til at skabe vækst i din forretning.
Hvad er Big Data egentlig?
Big Data skabes hele tiden - og det skabes over alt. Mange opfatter blot Big Data som en stor mængde data. Der er dog også andre relevante parametre, der er aktuelle, når der snakkes om Big Data. Grundlæggende set kan Big Data dog kendes på de fem v'er; Volume, Velocity, Veracity, Varierty og Value. Derfor handler det om alt fra mængde til værdien af dataene.
Mange virksomheder er af den opfattelse, at de ikke har Big Data. Det er dog sjældent tilfældet. Det er bl.a. noget, der kan udvindes fra sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, apps til både smartphones og tablets, store mængder af transaktioner, besøgsdata fra websider og meget andet. Derfor har langt de fleste virksomheder også store mængder data.
Data får først værdi, når det analyseres og bearbejdes
Data er ikke værdifuld for din forretning før, det analyseres og bearbejdes ved hjælp af moderne værktøjer. Ved at benytte dig af de bedste værktøjer til denne type af analyse, vil du kunne se mønstre og tendenser, der hidtil har været usete, fordi din data har været ustruktureret. Et sådant værktøj er dermed et godt skridt mod, at kunne tage datadrevne beslutninger.
Der findes mange værktøjer, der kan benyttes i forbindelse med visualisering af store mængder ustruktureret data. De tre førende - i skrivende stund - er Power BI, Qilk Sense og Tableau. Derfor bør det også være ét af disse værktøjer, du vælger at benytte dig af, hvis du har til hensigt at investere tid og ressourcer i at analysere din forretnings store mængder data.
Få hjælp til at skabe forretningsmæssig værdi med udgangspunkt i Big Data
Ofte kræver det professionel assistance, hvis du ønsker at udvinde forretningsmæssig værdi fra Big Data. Det er ikke nogen nem opgave, ligesom den også er ressourcekrævende. Ønsker du at maksimere den værdi, der kan udvindes fra de data, du har adgang til din forretning, så bør du udlicitere arbejde og dermed gøre Big Data til et aktiv i din forretnings vækst.
Først og fremmest, så skal formålet med brugen af Big Data defineret. Dernæst skal den store mængde af indsamlet data struktureres og analysere. Det er først herefter, at den vigtige viden og dermed også reelle værdi kommer frem. Med god indsigt i virksomhedens data, har du mulighed for at skabe et bedre billede af tendenser, mønstre og anden relevant viden.
Ét af de formål, som Big Data ofte tjener er, at lære sine kunder bedre at kende end de selv gør. Det er netop dét, du kan udvide ved at finde de klare mønstre og tendenser, dine nuværende og tidligere kunder udviser. Big Data kan dog bruges til meget andet end at matche kunder og varer samt skabe en bedre segmentering af dine primære målgrupper for hver vare.
Der bør ingen tvivl herske om, at det har stor relevans for enhver forretning, at kunne forstå sine kunder bedre eller at kunne forudse et behov hos kunderne. Det giver både mulighed for bedre kundeservice og højere tilfredshed blandt dine kunder, men det giver også en relevant viden, der gør det muligt at skabe en mere specifik målretning af din salgsproces.
Hvis du endnu ikke har investeret i analyse og bearbejdning af Big Data, så bør du ikke tøve. Du bør blive dataambitiøs og du bør foretage dine fremtidige forretningskritiske beslutninger på et oplyst grundlag baseret på data. Det vil med garanti føre din forretning til nye højde ved at skabe højere kundetilgang.
Inspari driver bla. virksomhed i Norge og Danmark - læse mere her.