Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
56 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Er du klar til de næste trin på den dataetiske dagsorden? Det er oplagt at bruge GDPR som springbræt

Klumme: Sæt et klart højere mål end compliance med GDPR. Den dataetiske dagsorden er kommet for at blive, og virksomheder må ikke definere privacy og persondata som en ren compliance-problemstilling. De to næste og helt logiske trin i raketten er data governance i bred forstand og en dataetisk politik.

4. april 2018 kl. 09.54 | læs »

Derfor bør CIO’en elske robotter: De er mere sexede og giver hurtige resultater

Klumme: It-afdelingen bør gå forrest og blive det logiske sted at gå hen for at lære mere om de administrative softwarerobotter. Robotterne kan give luft til mere fundamental innovation, og de har selv en logisk fremtid med algoritmer og kunstig intelligens.

26. februar 2018 kl. 14.15 | læs »
1

Vi er nødt til at rykke nu: Sådan kommer vi i gang med kunstig intelligens inden det er for sent

Klumme: Kunstig intelligens boomer helt vildt, det samme gør investeringerne. Men vi mangler kompetencer, og lønningerne drøner i vejret. Hvad gør vi? Her har du mine to (gode) anbefalinger til at få Danmark med på vognen.

15. januar 2018 kl. 13.44 | læs »
5

Robotter giver altså bare bedre kundeservice: Det er ikke raketvidenskab, men dansk virkelighed

Klumme: Administrative robotter kan bidrage med store løft af en virksomheds kundeservice, hvor de nemt kan overtage regelstyrede og simple processer, der sker igen og igen og igen - og gerne med masser af dumme tastetryk.

28. november 2017 kl. 10.45 | læs »

Vi kan lige så godt indse det: Robotterne skriger på god gammeldags governance - og du må i gang nu

Klumme: Det er helt logisk at kombinere den administrative robot med algoritmer og i næste omgang med decideret machine learning. Hvem har så ansvaret for kundekontakten/sagsbehandlingen/resultatskabelsen? Den slags spørgsmål vil ligge på topledelsens bord, og en ringe håndtering vil koste omdømme i en størrelse, som langt overstiger en lokal effektiviseringsgevinst.

26. september 2017 kl. 09.19 | læs »