Lars Jacobsen

Chefredaktør, Computerworld

E-Mail

lja@cw.dk

Linkedin

Se Lars's LinkedIn profil

Chefredaktør for Computerworld siden 2013.

Mine interesser er især samlet om hvordan ny teknologi opstår og bliver brugt i samfundet eller i virksomheder. Jeg er oprindeligt uddannet cand.scient.adm. og skrev i sin tid speciale om hvordan opfattelsen og anvendelsen af it i den offentlige sektor har ændret sig over tid.

Hvordan de store virksomheder som Apple, Microsoft, Google og alle de andre kæmper om både privat- og virksomhedsbrugernes gunst er også noget jeg følger særligt med i.

Jeg har inden Computerworld blandt andet arbejdet for Teknologirådet, i Folketinget, forbedret usability i netbanker og på franske tankstationer samt tilbragt tre år i en offentlig styrelse med lave ledelsesinformation, tampe SQL-sætninger ind i rapportsoftware og prøve at få overblik over samtlige skibe i den danske handelsflåde siden 1978 - via en database som fik en gletscher til at virke hurtig.
1.592 artikler på Computerworld

Lars Jacobsen

Derfor hylder vi Torben Kjær, CIO i Rambøll: Det handler ikke kun om it-hygiejne, men om meget større ting

Computerworld mener: Hygiejnefaktorer som styr på drift, omkostningsbevidsthed og gode lederegenskaber er vigtige for enhver CIO. Men for de bedste skal der mere til. Derfor hylder vi Torben Kjær, CIO i Rambøll, der er Årets CIO 2017.

9. juni 2017 kl. 14.25 | læs »
9

Singularity-ekspert: "Hvem bliver det nye Kodak? Mit bud er, at det nok bliver en spiller fra detailhandelen."

Interview: Vi lever i en hastigt forandrende verden fuld af overraskelser, lyder det fra Aaron Frank fra Singularity University. Vi kommer snart til at se kæmpe-firmaer kollapse, fordi de overser udviklingsskridt - ligesom det var tilfældet med Kodak.

6. juni 2017 kl. 11.42 | læs »
2

"Når jeg holder foredrag plejer jeg at have en pose M&Ms med til de tilhørere, som kan bevise at deres branche ikke bliver ramt af ny teknologi. Jeg har indtil videre fået lov til at beholde posen."

Interview: Er du ikke i gang med Internet of Things endnu kan du komme meget meget langt for et par tusinde kroner - hvis du har risikovilligheden. Interview med Jon Bille, CEO i Bluefragments.

2. juni 2017 kl. 15.34 | læs »
9

Der er folk, som overhovedet ikke kan se fordelene ved digitalisering. Forleden var jeg en af dem

Computerworld mener: Der er stadig folk, som ikke helt har fanget fidusen ved den massive digitalisering. Forleden var jeg en af dem. I hvert fald i de 75 minutter, det tager at sejle fra Odden til Aarhus.

2. juni 2017 kl. 12.43 | læs »
3

Danske it-successer er milliarder af kroner værd - men hvor skal de næste komme fra?

Computerworld mener: Danmark har i de seneste 40 år fostret en række it-succeser i milliardklassen. Men der er ikke tid til at klappe os selv på skulderen - der skal arbejdes for at sikre de næste vindere.

24. maj 2017 kl. 09.54 | læs »

Disruption-ramte virksomheder vælger den helt forkerte løsning på problemet: Her skal du fokusere

Virksomheder, der rammes af disruption, vælger forkert, når de kun fokuserer på pris eller produkt. Løsningen ligger et andet sted.

17. maj 2017 kl. 16.03 | læs »

"De BMW-biler, som vi sælger online, er faktisk bedre udstyret end dem, som vi sælger hos forhandlerne"

"Det interessante er, at de BMW-biler, som vi sælger online, faktisk er bedre udstyret end dem, som vi sælger hos forhandlerne. Der er faktisk 20 procent større omsætning per bil, somvi sælger digitalt."

16. maj 2017 kl. 12.17 | læs »

"Selvom vi havde verdens bedste software med Photoshop og Indesign, så var vi ikke længere vigtige for vores kunder. Gode ja, men ikke vigtige."

"Vi gik fra at lave programmer til at skabe løsninger, der binder indhold, forbrugere og salgsarbejdet sammen. I takt med at vores produkter blev ændret, blev hver eneste medarbejders rolle også ændret."

15. maj 2017 kl. 10.33 | læs »

Dansk Salesforce-boss efter kæmpesucces: Disse fire ingredienser er helt afgørende, hvis du skal kunne konkurrere i dag

Interview: "I de seneste to årtier er selv serviceøkonomien blevet til en commodity, og virksomheder af i dag bliver nødt til at lægge endnu en service-dimension oven på serviceøkonomien. De her fire ingredienser skal være til stede på samme tid. Ellers kommer du som virksomhed ingen vegne."

8. maj 2017 kl. 09.30 | læs »

Tag med på Beyond Data 2017: Bliv dygtigere til digitalisering - hør hvordan Coop og Saxo skaber forretning med innovation og data

Tag med: Fremtidens vindere er datadrevne - nogle fordi de er født sådan og andre, fordi de har formået at omstille deres organisation, deres produkter og deres mindset til en verden, hvor data spiller en afgørende rolle. På Beyond Data 2017 får du inspirationen, værktøjerne og netværket til at udfordre din forretning.

3. maj 2017 kl. 12.13 | læs »