Lars Jacobsen

Chefredaktør, Computerworld

E-Mail

lja@cw.dk

Linkedin

Se Lars's LinkedIn profil

Chefredaktør for Computerworld siden 2013.

Mine interesser er især samlet om hvordan ny teknologi opstår og bliver brugt i samfundet eller i virksomheder. Jeg er oprindeligt uddannet cand.scient.adm. og skrev i sin tid speciale om hvordan opfattelsen og anvendelsen af it i den offentlige sektor har ændret sig over tid.

Hvordan de store virksomheder som Apple, Microsoft, Google og alle de andre kæmper om både privat- og virksomhedsbrugernes gunst er også noget jeg følger særligt med i.

Jeg har inden Computerworld blandt andet arbejdet for Teknologirådet, i Folketinget, forbedret usability i netbanker og på franske tankstationer samt tilbragt tre år i en offentlig styrelse med lave ledelsesinformation, tampe SQL-sætninger ind i rapportsoftware og prøve at få overblik over samtlige skibe i den danske handelsflåde siden 1978 - via en database som fik en gletscher til at virke hurtig.
1.585 artikler på Computerworld

Lars Jacobsen

De spændende it-job er rykket endnu tættere på Computerworld

Specialiseret jobportal for it-stillinger skifter navn. Skiftet er en konsekvens af et stærkere samarbejde med Computerworld.

18. august 2020 kl. 13.26 | læs »

Test: Surface Book 3 er en lækker bærbar - men Microsoft-designerne har læst for mange Svend Brinkmann-kronikker

Hvis det hænger dig langt ud af halsen at være innovativ og omstillingsparat, så har Microsoft udviklet en rigtig god ny bærbar computer til dig. Den hedder Surface Book 3.

11. august 2020 kl. 15.59 | læs »

Stor reportage: Tag med Computerworld på datadreven super-racerbåd: Har 2.000 datastreams i realtid, når båden sejler

SailGP er Formel 1 til vands drevet af tusindvis af sensorer, live dataanalyse og hvor alle konkurrenter live kan kigge med i netop dine data. Computerworld har været ude at sejle med det danske SailGP-team for at få historien om den topmoderne og datadrevne sport.

7. august 2020 kl. 13.45 | læs »

"Nogle gange vil kunderne have mere smør, end vi har - og hvad gør man så?"

"Nogle gang vil kunderne have mere smør, end vi har - og hvad gør man så?"

15. juli 2020 kl. 09.40 | læs »
1

Medie: Google skal komme med bindende løfter hvis milliardkøb ikke skal gå i stå

Googles ønske om at købe den populære fittness-tracker Fitbit har tiltrukket sig opmærksomhed fra både konkurrencemyndigheder og privatlivseksperter som truer med at bremse processen. Men ifølge Reuters kilder kan Google måske undgå en længere undersøgelse.

10. juli 2020 kl. 11.38 | læs »

Irland lancerer smitteopsporings-app bygget på Apple og Googles API - England har fortsat ingen dato for lancering

Irland er det seneste europæiske land til at lancere en corona-sporings app. I lighed med den danske udgave, der udkom 18. juni, skal appen gøre det nemmere for myndighederne at spore og advare folk, der har været i kontakt med coronasmittede.

10. juli 2020 kl. 07.45 | læs »

Google trækker stikket på cloud-projekt 'Isolated Region'

Et Google-produktet kaldet 'Isolated Region,' som ville kunne levere cloud-ydelser, der blev kontrolleret af 3. part er blevet stoppet. Google afviser, at det hænger sammen med de stigende geopolitiske spændinger mellem Kina og USA: Andre muligheder var mere interessante.

9. juli 2020 kl. 12.33 | læs »

Intel lancerer Thunderbolt 4-standard: Samme hastighed - men bedre overblik og større krav til producenterne

Thunderbolt-standarden er smart og alsidig. Men overblikket og kravene til producenterne har det været småt med. Med 4. generation prøver Intel at gøre op med rodet. Få overblikket her.

9. juli 2020 kl. 12.02 | læs »
13

Tesla runder 2.000 ladestationer - og har opladt danske biler til i alt 104 millioner kilometers kørsel

Teslas omfattende Supercharger-netværk har netop rundet 2.000 lokationer. Det giver elbilsfirmaet en fordel i en tid hvor de klassiske tyske bilkoncerner også er i fuld gang med omstillingen til el.

8. juli 2020 kl. 14.10 | læs »

Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte

Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.

8. juli 2020 kl. 10.40 | læs »