Det vi allerede var i gang med inden corona-krisen, er det, vi kalder insight og foresight. Det har krisen bare forstærket.
Det er indsigt i, hvad det er, vores kunder har behov for af ordrer, hvordan leverancer fungerer, og om vi kan levere det, som kunderne kræver.
For det ikke altid vi kan levere. Nogle gang vil kunderne have mere smør, end vi har - og hvad gør man så? Og hvordan fordeler man så det, vi har?
Det her med at have noget indsigt er godt - men det går mere og mere til, at det skal være her-og-nu indsigt.
I gamle dage lavede man nogle rapporter, som man kunne præsentere på en powerpoint eller i PDF - og så kunne man sende det til de forskellige ledelseslag hver dag, hver uge eller hver måned.
Men vi går mere og mere over til, at det skal være her-og-nu-data som hver enkelt ledelseslag selv kan bore ned i og se, hvordan det går med deres leverance til Føtex, Bilka eller hvor end det er.
De kan se hvordan leverancerne fungerer lige her og nu i dag - i stedet for at man i morgen kan konstatere, at vi i dag måske ikke leverede alle de varer vi skulle.
Så det er bedre at vi i dag kan se, at den lastbil der er på vej ud til den, og den kunde måske ikke har alle varerne med. Så kan vi ringe til kunden inden og forklare, at vi ikke levere alt det de har bestilt på grund af X, Y eller Z - men at vi kan levere noget andet i stedet for.
Torben Fabrin, CIO hos Arla
Lyt til hele historien om Arla hurtige omstilling under corona i denne podcast