Avatar billede mar_cielo Nybegynder
04. november 2014 - 15:02 Der er 6 kommentarer

C5 kontoplan import

Hej alle eksperter.

C5 er ved at drive mig til vanvid :-)

Jeg forsøger at importere en kontoplan C5 2012, men når jeg importerer får jeg beskeden "Lines read.......:1"
Se shot:
https://www.dropbox.com/s/584aub78ekerbor/c5-2.jpg?dl=0

Jeg er usikker på hvad der kan være forkert. For jeg synes ikke at jeg har overset noget efter at have prøvet adskillige millioner gange (underdrivelse :-) )

De her er min indstillinger:
https://www.dropbox.com/s/fvkrxsjmi6lesv8/c5-1.jpg?dl=0

.. og uddrag af min csv fil:
https://www.dropbox.com/s/hrt72l62gneqj6o/c5-3.jpg?dl=0

Jeg har ligeledes forsøgt at eksportere den eksisterende kontoplan. For derefter at importere samme fil, men lige meget hjalp det.

Er der en sjæl der der kan vise vej?
Avatar billede glconsult Nybegynder
04. november 2014 - 15:39 #1
Jeg kan godt forstå du ikke får det til at virke, for din opsætning svarer ikke til opsætningen i din fil.

I billedet med din opsætning skal du i den nederste del af billedet fortælle hvilke oplysninger du har i din fil, dvs. i felt 1 har du kontonummeret, så skal linje 1 i dine indstillinger også være kontonummeret (account)og så fremdeles.
De linjer i opsætningen du ikke har i din fil skal du fjerne fra dine indstillinger (ALT+F9)
Avatar billede danjo Novice
04. november 2014 - 15:42 #2
Der er flere ting galt:

1. Din opsætning siger at dit første felt hedder DEL_UserLock, hvilket er et NejJa felt der kun godtager 0 eller 1. Men din fil har kontonummeret som det første felt. Derfor skal du stille dig på den første linje i opsætningen og trykke ALT-F9, så det er "Account" der står øverst.

2. Din opsætning viser også at der er 375 konti i forvejen, så hvis du forsøger at importere en ny kontoplan, vil den med handlingen "Import insert" IKKE overskrive eller opdatere, men den smider bare det importerede væk. Derfor skal kontoplanen slettes først.

3. Dit tredje felt i din CSV fil står til "Overskrift", "Drift", "SumKonto" mv. Disse oplysninger kommer fra et fasttekst-felt i C5, som i virkeligheden kun accepterer cifre. Du skal derfor lave en søg og erstat i din CSV fil, hvor
"Drift" = 0
"Status" = 1
"Overskrift" = 2
"SumKonto" = 5

4. Hvis du har over 300 finanskonti, skal du også lige være sikker på, at du har FINANS modulet, der giver adgang til ubegrænset antal konti. Ellers vil den kun importere de første 300.

Håber det hjælper dig lidt videre :-)

MVH
Dan Johansen
www.consona.dk
Avatar billede danjo Novice
04. november 2014 - 15:48 #3
Så også lige at din momskode ("Salg") er sat til nummer fire i rækken af felter, hvor du har feltet "Code". Feltet "Code" skal rettes til "VAT" i stedet. Sorry, så det først nu...
Avatar billede mar_cielo Nybegynder
06. november 2014 - 10:50 #4
Hej

Tak for jeres svar, og beklager min sene tilbagemelding!

Jeg har slavisk forsøgt mig på at gå punkt for punkt (danjo). Men har stadigvæk den samme udfordring som sidst.

Jeg har slettet kontoplanen, og har oprettet en "manuel" kontoplan:
https://www.dropbox.com/s/0lgfj83rm8ig7k5/C5-i1.jpg?dl=0

Efterfølgende har jeg indsat de felter jeg skal bruge til importen af csv'en:
https://www.dropbox.com/s/zadsj04a8jdq8by/C5-i2.jpg?dl=0
Bemærk at der på dette billede indgår et felt for Currency,som csv'en ikke indeholder. Har dog også forsøgt at importere uden feltet.

Sådan ser min csv ud nu:
https://www.dropbox.com/s/1uo5xf6s5nogaah/C5-i3.jpg?dl=0

Jeg har forsøgt at eksportere den gamle kontoplan, og importere den igen i den tomme kontoplan - ligeledes uden held :-S
Avatar billede mar_cielo Nybegynder
06. november 2014 - 12:22 #5
Ok, fandt en vejledning på nettet. Jeg tror faktisk at det er din bog Dan! Hvor jeg blandt andet fandt ud af tidligere, hvordan man sletter en kontoplan.

Jeg synes at jeg har oprettet de samme felter i både C5 og CSV før importen, men så snart jeg udfører importen så går det galt - "Line Read.......:1"
Avatar billede mar_cielo Nybegynder
12. november 2014 - 14:13 #6
Årsagen til problemet var at der i indstillingerne for importen ikke var markeret for tekstsymboler, selv om csv filen ikke benytter nogen.