Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 19:13 Der er 22 kommentarer

Windows registrerer ikke mine ram..

Hej. Ja som overskriften siger fucker windows mine ram op..
Jeg har 2* 2*3gb Corsair XMS3 DDR3  og 2* 2*2 eller 2*4 Kingston hyperX DDR3 kan jeg ikke se nogen steder på kingston rammene. den siger jeg kun har 8gb selvom jeg jo burde ligge omkring 20gb .. Hvis jeg tager 1 ramblock ud og prøver siger den jeg kun har 2 gb og ikke 6 hvis det er en Corsair block som jeg burde og alle drivers er updateret..
I BIOS siger den også kun corsair blokkene er 2 gb og ikke 3 gb.

Jeg kører på:
Windows 7 Ultimate 64-bit.
Intel i5-3340 3.10GHz
Amd Radeon R9 270X GPU
ASRock P67 Pro3 mainboard
Har været inde i msconfig op til flere gange og fjerne/tilføje flueben i "maksimal hukommelse" så det er ikke limited...

Nogle der ved hvad jeg kan gøre for at fikse det.? uden en formatering af computeren ser jeg som sidste udvej :)
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 19:23 #1
Og jeg mener self 6 og ikke 3gb i den sidste sætning. :)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2014 - 20:27 #2
Problemer med ram skyldes ret ofte en bios opdatering eller fejl på ram
Man tester ram før Windows er startet og her hirens et godt valg at bruge til det

Start google og skriv hirens

M.v.h
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 21:00 #3
Jeg har kørt den ram test der ligger i windows. Og i bios ved jeg ikke hvad det skulle være der er galt Men kan lige køre testen igen og så smide testen op
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2014 - 21:13 #4
http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro3/?cat=Download&os=BIOS

den nyste bios er 3.30

har været ude for konkave ram men de hoppede bare ud hvis man rørte kabinet(let skæve)
du kan eventuelt tage dem ud og sætte dem som nr 1 og 3 eller hvad du ønsker

det kan også være soklen
sidder de ordentlig i soklen

men OFTE er det en ny bios

bruger du hirens laver du den som bootbar cd og starter op på skiven og vælger xp mode - så er der billede på ligesom xp
på den findes ALLE de programmer du eventuelt kan komme ud for at bruge i fremtiden
test ALTID nye ram før brug

m.v.h
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 21:16 #5
Den siger der ikke er nogle fejl på rammene
Her er nogle billeder af min bios
http://i62.tinypic.com/2qszals.jpg
http://i59.tinypic.com/2gxratj.jpg

Ved ikke om de er til hjælp.
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 21:23 #6
Min bios er up to date i følge SIW.
I SIW kan jeg også se at der er 16310 mb virtuel hukommelse og 13332 ledig
http://i58.tinypic.com/2nsb8go.jpg
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
05. oktober 2014 - 22:03 #7
Beskrivelse    Værdi
Fysisk Hukommelse
Total    8155 MB
Brugt    2724 MB
Fri    5430 MB
Udnyttelse    33 %

Swap / Pagefil
Total    16309 MB
Brugt    3094 MB
Fri    13215 MB
Udnyttelse    19 %

Virtuel Hukommelse
Total    24465 MB
Brugt    5819 MB
Fri    18646 MB
Udnyttelse    24 %

Physical Address Extension (PAE)
Understøttet af Operativ System    Ja
Understøttet af CPU    Ja
Aktiv    Ja

Og her er hvad der står i everest og det program siger jo jeg har 24465mb selvom windows siger jeg kun har 8
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 02:26 #8
Gå i Kontrolpanel, Administration og udføre en "Windows HukommelsesDiagnosticering" Hvad siger den så?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2014 - 07:47 #9
udeluk lige at det ikke skyldes forkerte ram typer

http://www.asrock.com/mb/Intel/P67%20Pro3/?cat=Memory

spørg eventuelt om det ikke skyldes en nyere bios her

http://event.asrock.com/tsd.asp

m.vh.
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 08:29 #10
Hvilke modelnumre har dine ramklodser?
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 16:02 #11
Det er ikke på grund af forkerte ram, så ville biosen slet ikke reg dem :)
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
06. oktober 2014 - 16:47 #12
Her er billeder af alt hvad der står ram blokkene..:
http://i62.tinypic.com/mv0nyb.jpg
http://i58.tinypic.com/2v9ca6v.jpg
http://i58.tinypic.com/2hz4n4y.jpg
http://i60.tinypic.com/20tffj4.jpg

PrOz den siger de ikke fejler noget hvis jeg tager den test..
Smider lige en request afsted til dem når jeg har spist..
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 17:15 #13
Så passer det også helt fint med hvad du har.
Dine moduler er alle 2gb og du har 4stk i = 8gb.

Dine Corsair tr3x6g1333c9 er fra et 6gb kit bestående af 3stk 2gb moduler:
http://www.corsair.com/en/tr3x6g1333c9
Dine Kingston khx12800d3k2/4g er fra et 4gb kit bestående af 2stk 2gb moduler: http://goo.gl/BxFu42
Avatar billede Pandaboy Nybegynder
06. oktober 2014 - 17:19 #14
Jamen så forstår jeg bedre Chalde når det er fra et sæt giver bare ingen mening det Everest skriver i deres program så. :)
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 17:27 #15
Nej det er ikke derfor, da de 2 af blokkende er hver især på 6 GB, ingen af dem er et kit så vidt jeg ved, så det er ikke derfor panda..
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 17:30 #16
Du kan desuden også se, de ikke bliver registreret rigtigt da, rammends hertz heller ikke vises korrekt...
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 17:30 #17
Ang. det du skriver i #7:
Fysisk Hukommelse = dine ram.
Swap / pagefile =  Plads på disken der bruges som sekundær hukommelse (f.eks. hvis dine ram bruges op).
Virtuel Hukommelse = Fysisk + swap.
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 17:37 #18
#15 De er begge fra kits, tag et kig på links #13.
Desuden produceres der ikke hhv. 3 og 6gb moduler ud fra jedec standarden.

#16 Ram og bundkort opererer ud fra SPD/jedec standarder samt styres af bundkortet. I mange tilfælde vil bundkortet vælge en hastighed der er synkron med FSB og vil derfor kræve fintuning for at få ram til at køre anderledes end det.
Dertil vil laveste fællesnævner bestemme hastigheden. I dette tilfælde Corsair som er på 1333mhz hvor kingston er på 1600mhz.
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 18:44 #19
#18 De 2*6 GB, har jeg haft i min stationær som 12GB <--- haft dem kørende i næsten 2 år, hvis vi tager udgangspunkt i det, giver det ingen mening det Panda oplever.. Jeg havde lidt det samme problem da jeg installerede dem på min stationær, jeg læste og læste, og tror det var rent held jeg fandt løsningen, som var en fejlskikret tilstand, "Max Memory" og derfra nogle "Bootup memtest", i sidste ende lykkes det mig at få den til at registrer de korrekte antal Ram, men det var efter en ihærdig undersøgelse og en hel del "prøvsigfrem"

Panda's problem er meget lig det samme, MEN stadig noget anderledes, desuden er det et forholdsvis udbredt problem på stationære, da det er 4 gang jeg er ude for det samme problem.

Grunden til jeg meget gerne så en løsning på dette problem, er på grund af det sikkert ikke er sidste gang dette problem viser sig, og løsningen ikke så'en er lige til :)
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 19:07 #20
#19 mit gæt er at du kører tripple channel med enten 3x4gb eller 6x2gb.
Men går ikke ud fra at du har noget i mod at smide et screen shot af SPD fanebladet i cpu z når du nu er indehaver af noget jeg umiddelbart ikke kan se muligt sådan som ram fabrikeres : http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Der er intet problem. Han bruger Kit moduler og det er meget normalt omend  forvirrende at det skrives direkte på modulet.
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 19:30 #21
Desværre har jeg ikke computeren hos mig, den er hos Panda :)

Jeg kørte 2*6Gb = 12Gb :) i starten viste den 2*2048 pr blok, selv om de de var på 6Gb <-- det er jo derfor vi skriver spørgsmålet herinde, netop fordi det ingen mening giver heh :D, i min verden kan det heller ikke umildbart lade sig gøre, desværre har jeg ikke haft mulighed for at kigge fysisk på Panda's computer siden jeg leverede den til ham :)

Efter følgende, installerede vi 2 ekstra blokke, som jeg ikke kan udelukke er et del af et kit, da jeg overtog dem brugt, ikke som nye..

Jeg kan stå inde for de 2*6Gb blokke..
Avatar billede chalde Seniormester
06. oktober 2014 - 20:49 #22
#21 Jeg beklager, men æder den desværre ikke. JEDEC standarden (JESD79-3F, http://www.jedec.org/standards-documents/docs/jesd-79-3d ) foreskriver størrelser på hhv. 512mb, 1gb, 2gb, 4gb og 8gb.
Hvis vi taler DDR2 (hvilket vi formentlig ikke gør hvis det er 2 år), så dækker JESD79-2F, http://www.jedec.org/sites/default/files/docs/JESD79-2F.pdf , over 128mb, 256mb, 512mb, 1gb, 2gb og 4gb.

Anyhow, jeg fastholder det som skrevet i #13, så er det op til spørger om han vil arbejde videre med det. Men 6gb ramklodser inden for den givne standard (og det er de rammoduler han har taget billeder en del af) findes ikke i 6gb størrelser. Den størrelse der er angivet er kit-størrelsen.