Avatar billede lala-joker Nybegynder
18. august 2001 - 13:38 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Me og XP ?

jeg køre windows me lige øjeblikket.
så vil jeg køre to styresystemer windows me og windows xp jeg vil kunne boote når min computer starter op altså jeg vil kunne vælge om jeg vil starte op med windows me eller om jeg vil starte op med windows xp...
ligsom når der står

kør fejlsikret tilstand
normal osv.

og der har man så 10 sek. til at vælge.

hvem ved hvordan man gør det ?

Jeg har øjeblikket bare installeret windows me men skal jeg bare installere xp og så botter den eller skal jeg installere det på en speciel måde ?

hvordan og hvorledes ? ;)

jeg sætter 60 point af til ham der giver det korrekte svar !

// lala Joker
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2001 - 13:39 #1
Ja, der følger en bootmanager med til XP, som aut. bliver installeret. Du skal blot vælge at du IKKE vil opgradere din installation til XP, men lave en ny.

Så får du x antal sekunder når den starter til at vælge hvad du vil boote.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. august 2001 - 15:40 #2
For ikke at få problemer skal du installere windows XP på en seperat partition f.eks. D: drevet, ellers kan du få problemer med c:\\programmer. Windows XP installationen vil så lave bootmenuen.
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 03:01 #3
no need for a boot manager this is what you do:

First, keep the following points in mind:

Windows ME cannot view any data on drives formatted at NTFS (unless 3rd part software)
So, if you want to run dual-boot and have either operating system see all the drives on the system, you must keep them formatted as FAT32

Steps for setting up dual-boot:

Install Windows ME.
Put in the Windows XP CD-ROM. It should auto-run and bring up a window with a button to \"Install Windows XP\". If not, go into the /i386 folder and run winnt.exe.
XP will start to install, copying tons of files to the disk, then will require a reboot.
In the second phase of the installation, XP will display your drives and partitions. It will ask which partition you want NT installed upon. Select any partitions (you can even select the one that Windows 9x is on). When prompted whether you want that partition reformatted, be sure to select that you want to keep the existing file system intact!
XP will install to /winnt, not to /windows, so it won\'t overlay Windows 9x.

Installation will continue, with numerous reboots. XP will automatically set up a dual-boot menu.
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 03:04 #4
btw, win9x stands for win95 win98 win98se and winME (same family)
Avatar billede adagio Nybegynder
19. august 2001 - 14:12 #5
Og lige en ting mere, da jeg lige installerede WinXP for 5 minuter siden (og jeg har også stadig win me på puteren) lagde jeg mærke til at da jeg valgte drevet blev jeg spurgt om den skal formateres og at den som standard var valgt til at skulle formatere drevet, så der skal du lige passe på vis du ikke vil miste alle dataerne :)
Avatar billede adagio Nybegynder
19. august 2001 - 14:13 #6
--Yes, det virker sgu, under visse spørgsmål viser den at jeg ikke kan logge på, så jeg var spændt på om det virkede--
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 15:17 #7
adq > I did write above
\"When prompted whether you want that partition reformatted, be sure to select that you want to keep the existing file system intact!\"

:)
Avatar billede adagio Nybegynder
19. august 2001 - 17:04 #8
oh...det fik jeg ikke lige set, jeg synes ellers at have læst det hele igennem :) Sorry...sådan noget sker jo
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 17:17 #9
:) np
Avatar billede lala-joker Nybegynder
19. august 2001 - 18:52 #10
hmm jeg har nu gjort det og jeg kunen ikke installere på c drevet hvor min windows me ligger !

men så installerede jeg det på mit d drev.
men mange af programmerne som jeg har på mit c drev altså under windows me virker ikke i windows xp fordi ale programmernes styresystem filer eller sådan noget nok ligger i c drevet..

hvad gør jeg så ??

jeg kan selvfølgelig også bare køre offixe xp på windows xp...

og så bare bruge me til at surfe på nettet og så linux til at programmere i...

men tak for hjælpen det med at boote op virker iværtfald !

// Rasmus
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 20:49 #11
you must!

having 2 operating systems is like having 2 PC\'s you need to reinstall all applications on both OS.

Each OS have a different registry - that\'s the way it is :)

M
Avatar billede adagio Nybegynder
19. august 2001 - 21:52 #12
dr.m >> Nu da det hele skal installeres 2 gange kan man så godt gøre dette:

Under det gamle styresystem har man f.eks Office 2000 installeret, når man så går ind på det nye styresystem, kan man så godt installere Office 2000 oveni den anden installation, og så virker det i begge styresystemer, eller er der noget man lige skal vide her...
Undskyld lala-joker at jeg stiller dette spørgsmål inde i dit spørgsmål, men du kan sikkert også bruge svaret!
Avatar billede dr.m Nybegynder
19. august 2001 - 22:42 #13
The way it works is that every OS should be considered as it\'s own, however...

on my laptop I have 5 OS at the moment, and a 6th partition for application. so, although I had to install office for example 5 times, I point all installations on my 6th application partition and so it takes a whole less hd space.
my first installation took 300mb but the other 4 took around 30 or 40mb for the same full installation!

the minus of it is that if you delete the files from 1 installation you damage the rest, something I was willing to live with.
Avatar billede lala-joker Nybegynder
20. august 2001 - 13:59 #14
okey men når jeg så prøver at starte ofiice xp så siger min windows xp alt muligt og nu kan jeg ikke starte den...

det er en kopi jeg har fået af min storebror !

det er lovligt bare man har den ægte i huset !

så har jeg bare lige taget et andet serienummer.. er det ulovligt ?

jeg har jo den rigtige skive!
Avatar billede adagio Nybegynder
20. august 2001 - 15:27 #15
tak dr.m, det vil i hvert fald sørge for at spare HD plads :)

Lala-Joker >> Er det egentligt ikke kun lovligt at have det installeret en gang per CD, så vis man lovligt skal have to computere med windows skal man også have 2 CD\'er og 2 koder?