Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 11:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ny bærbar, en af disse to?

Hej eksperten

Jeg skal købe en ny bærbar og har fundet disse to:

lenovo: https://www.komplett.dk/lenovo-ideapad-y50-70-156-full-hd/817329#!tab:extra

mm-vision: http://www.mm-vision.dk/g4560-kompakt-gamer-baerbar

Jeg ved dog ikke hvilken det skal være, da g4560(mm-vision) har SSD-hardisk, hvorimod lenovoen har et bedre grafikkort. Hvad ville i foretrække? og er der eventuelt nogen der ved hvilken skærm der er bedst?

på forhånd tak

Mvh
Gustav
Avatar billede Slater Ekspert
13. august 2014 - 12:06 #1
De er jo rimelig lige, som du selv siger. Lidt bedre grafikkort i den ene, den anden har SSD - til gengæld har den ingen normal harddisk, og du kommer hurtigt til at fylde 240 GB ud på en gamermaskine - men mere kan tilvælges.

Til gengæld har MM-vision maskinen en meget bedre skærm. IPS paneltypen har en langt bedre farvegengivelse end TN, som Lenovoen har. Der står godt nok ikke lige noget om responstider, men jeg tvivler på MM-vision ville smide noget lort i.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2014 - 12:20 #2
Det er vel et problem, at den ene HDD er en snegl med 5400 rpm,
medens den anden er er en hurtig SSD, som kan købes med 500GB.
Jeg har prøvet på min stationære at skifte en 5400 ud med en Samsung SSD, det var virkelig noget som rykkede. Men ok jeg har så også en almindelig Sata til de store data.
SSD giver jo også mindre varme og mindre strømforbrug, hvilken jo er væsentlig for en bærbar.
Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 12:35 #3
Har nemlig hørt at lenovoens skærm ikke skulle være så god. SSD lyder bare dejligt, så tager jeg sku bare en ekstern harddisk ved siden af.
tak for svarene :)
Avatar billede Slater Ekspert
13. august 2014 - 13:59 #4
Det er ikke at Lenovoens skærm er dårlig, for langt de fleste computere har TN-skærme. Det er bare at IPS er rigtig lækkert, når man kan få det.
Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 18:00 #5
Ja okay.
Nu har jeg ikke selv forstand på processorer, men kan se at mm-visons model har en i5'er og den anden en i7'er. Er det noget der gør en stor forskel? :)
Avatar billede Slater Ekspert
13. august 2014 - 18:42 #6
i5 vs i7 er i sig selv ikke noget problem. Til spil er en i5 præcis lige så god som en tilsvarende model i7. Problemet her er at i5'eren kun er dual core, så den er altså lidt sløj efter moderne standard. Til gengæld er rigtig mange spil stadig single-threaded, og kan kun gøre brug af en kerne alligevel, og i5'eren har lidt højere GHz end i7'eren.

i7'eren er altså nok bedst overall her, men jeg vil ikke tro, der er den helt store forskel. Det kommer an på situationen.
Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 19:17 #7
tak for svaret ;)
Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 19:19 #8
Nu vil jeg gerne give dig pointsne viperine, men kan ikke finde ud af det... kan du kort forklare hvordan man gør? :)
Avatar billede GylleG Nybegynder
13. august 2014 - 19:43 #9
Har fundet ud af det nu, så bare læg en svar :) har du egentlig selv erfaringer med mm-vision?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2014 - 20:28 #10
Jeg mener nu, at svaret i #6 ikke er korrekt.
Jeg har i5 og den har 4 kerner. Det er i3, som har 2 kerner.
Avatar billede Slater Ekspert
13. august 2014 - 21:08 #11
#10: i5 er ikke én cpu, det er en serie. Denne er en dual core, som du kan læse på siden eller ved at søge på modellen. Jeg har også selv en quad core i5.
Avatar billede Slater Ekspert
13. august 2014 - 21:27 #12
#9:Og jeg har ikke selv købt computere fra MM-vision, men kender flere der har. En af mine venner havde en dårlig erfaring med dem, men det var omkring 15 år siden, og siden har jeg kun hørt godt. Deres builds er som regel gode og priserne nogle af de bedste.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2014 - 13:58 #13
# 11
Ok det vidste jeg ikke, havde læst et sted, at man ikke skulle købe i3 fordi den kun har 2 kerner, så jeg troede det var i3-i5 og i7.
Jeg har en reserve PC fra Medion med i3, den kører nu ikke dårligt efter den fik en SSD.