Avatar billede olekaare Juniormester
02. august 2014 - 11:16 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Strider imod al it-lærdom

Jeg anvender Telenors router, TG788vn-v2 med firmware: 10.5.2.G. For en uge siden fik jeg tilføjet WPS (wi-fi protected setup), som normalt er deaktiveret. Det fungerer også fint med min DAP-1522 bridge. Imidlertid fik det den konsekvens, at Telenor fjernede Backup & Restore funktionen. Jeg forespurgte firmaet om, hvorfor i alverden man havde fjernet den egenskab og fik det svar, at det var af sikkerhedsmæssige årsager. Har nogen her i forummet tilsvarende erfaringer eller kan bidrage til en forklaring, idet det for mig lyder som en rablende vanvittig begrundelse.
02. august 2014 - 14:02 #1
Det giver end useren (kunden) mulighed for at manipulere med indstillinger, som er skjult i interfacet. Det er standard praksis at blokere brugerns adgang til system filer.
Avatar billede olekaare Juniormester
02. august 2014 - 15:27 #2
Jamen, hvad har det med en simpel backup af mine router opsætning at gøre? Jeg får da ikke adgang til færre systemindstillinger, bare fordi backup muligheden er fjernet.
02. august 2014 - 15:48 #3
Fordi backupen også gemmer indstillinger du ikke har adgang til via web interfaced.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2014 - 15:51 #4
det har vist sig, at wps er ret enkelt at bryde udefra, så det anbefales ikke længere. Så med wps har telenor næsten åbnet en ladeport ind til deres netværk, og det lukker de derfor for.
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. august 2014 - 16:20 #5
Avatar billede olekaare Juniormester
02. august 2014 - 16:37 #6
jeg bøjer for din besvarelse :-)
Avatar billede olekaare Juniormester
02. august 2014 - 16:38 #7
Tak for svaret :-)